Sveriges Dövas Ungdomsförbund

SF Bio får Handbojor från SDU

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2009 11:36 CEST

Jan Bernhardsson, VD:n för SF Bio får Handbojor av Sveriges Dövas Ungdomsförbund (SDU). Under det senaste året har antalet textade svenska filmer minskat drastiskt. Anledningen uppges vara att de textade versionerna ofta går med ekonomisk förlust.

Trots det så uppger SF Bio via deras hemsida att deras ambition är att erbjuda och utveckla den bästa film- och biografupplevelse för alla. Medlemmar inom Sveriges Dövas Ungdomsförbund vill kunna se textade filmer när och var de vill. Det finns närmare 1 miljon döva och hörselskadade svenskar, varav ca 600000 är i behov av textning.

- SF Bio är sedan många år Sveriges ledande biografkedja och trots påtryckningar från flera håll har man inte arbetat för textning av varje svensk film. SF Bio bidrar alltså till otillgänglighet och utanförskap för 600 000 döva och hörselskadade enbart för den egna ekonomiska vinningen. Det SF Bio gjort är lika med att beröva dessa individers rättighet till svensk filmkultur, säger Henrik Sundqvist, ordförande för Sveriges Dövas Ungdomsförbund.

Under förbundets förbundsstämma den 24 till 26 april 2009 väljer Sveriges Dövas Ungdomsförbund att märka SF Bio AB genom att begära en överlämning av Handbojor till VD:n Jan Bernhardsson.

För mer information:
Henrik Sundqvist
henrik.sundqvist@sdrf.se
0735-30 72 07 SMS

Jenny Ek
Ombudsman
jenny.ek@sdrf.se
0735-30 84 34 SMS

Sveriges Dövas Ungdomsförbunds webbplats: www.s-d-u.se

Fakta

Sveriges Dövas Ungdomsförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som aktivt arbetar för teckenspråkiga döva och hörselskadade barn samt ungdomar i Sverige. Handbojor ges årligen till verksamhet som bidrar till döva och hörselskadades utanförskap och hinder för deras individuella och kulturella självförverkligande.