Shapeline AB

Shapeline levererar mätsystem till Tata Steel i England

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 16:35 CET

Tata Steel koncernen har beställt ett planhetsmätningssystem av Linköpingsföretaget Shapeline för installation på Tata Steels stålverk i Scunthorpe, England.

”Systemet kommer att användas för kvalitetskontroll av plåtarna, men framförallt för att minska flaskhalsarna i valsningsprocessen”, berättar Shapelines grundare och Marknadschef Pär Kierkegaard, ”därmed kan Tata öka produktiviteten i verket signifikant.”

Det laserbaserade mätsystemet kommer att mäta upp till 4.8 m breda stålplåtar direkt i processen, och har även utrustats med en laser-doppler för exakt mätning av plåtarnas hastighet och längd.

Installationen av systemet kommer att ske under slutet av 2011, med uppstart under början av 2012.

Shapeline har under det senaste året levererat flera system till de ledande stål- och metallföretagen i världen, som Nippon Steel, ArcelorMittal och svenska SSAB. Dit hör även indiska Tata Steel koncernen. Shapeline har därmed levererat över 50 system till stål- och metallverk i 14 länder och 4 världsdelar och har etablerat sig som världsledare i sin marknadsnisch.

Shapeline AB utvecklar, marknadsför och installerar högteknologiska beröringsfria mätsystem för planhetsmätning på plåtar och band, direkt i produktionslinjen hos stål-/metallindustrier. Mätsystemen skapar stora värden för kunderna genom att ge helt nya möjligheter att styra tillverkningen. Shapeline arbetar globalt och har idag en världsledande position inom sin marknadsnisch. Företaget startade 1999 och har sin bas i Linköping.