Blendow Group AB

Sharia i svensk domstol – HD prövar om svensk eller iransk lag ska gälla äktenskapskontrakt

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 10:44 CET

Efter sju års processer har Högsta domstolen beslutat att pröva om svensk eller iransk lag ska gälla vid så kallad Mahr – ett islamiskt äktenskapskontrakt. Vad innebär andra kulturers influenser för svensk rättstillämpning? Vilka krav ställer det på advokater och domare? Och var går gränsen för när ett främmande lands lagar kan, får och ska tillämpas i Sverige? Detta diskuteras i Dagens Juridiks webbtv-program Veckans Juridik.

Gäster i Veckans Juridik är:

Fredric Renström – advokat, Lindskog Malmström Advokatbyrå

Alexandra Lyckman – advokat, Insulander Lindh Advokatbyrå

Martin Weyler – rådman, Solna tingsrätt

Programledare är Dagens Juridiks chefredaktör Stefan Wahlberg

Se hela programmet här!

Frågor? Kontakta Stefan Wahlberg på telefon 0702-22 38 80 eller stefan.wahlberg@blendow.se

Blendow Group (etbl. 1992) – Ledande inom juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av tre delar: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova – Sveriges mest omfattande juridiska nyhetstjänst, BG Institute – Sveriges största privata utbildningsarrangör inom juridik, Blendow Publishing – Sveriges juridiska mediehus med Dagens Juridik – Sveriges juridiska dagstidning, Allt om juridik – affärsjuridisk webbportal för företagsledare och privatpersoner, BG Play – juridisk webb-tv, Legally yours – Sveriges branschmagasin för yrkesverksamma jurister samt Legally Lady – kvinnligt nätverk för jurister.