Svenska hembryggareföreningen

SM i hembryggt öl går av stapeln nu på lördag‏

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 00:53 CEST

På lördag är världens bästa öl hembryggt!

Årets roligaste händelse - SM i hembryggd öl!

4 april - SM 2009 i Stockholm

Nu på lördag den fjärde april finns det ännu en gång möjlighet att prova det bästa som Sveriges hembryggare presterar. Denna gång hålls mästerskapet på Gustavlundsvägen 149b i Gamla Tryckeriet i Alvik.

Svenska Hembryggareföreningen med devisen "kvalitet framför kvantitet", har återigen glädjen att öppna upp dörrarna för för att stoltsera med vilka höjder hembryggd öl kan nå.

Årets SM är det tjugoförsta i ordningen och arrangörerna har denna gång äran att meddela att bryggarsverige fortsätter att skjuta fram gränserna för vad som är möjligt och till detta SM har ett nytt rekord354 brygder inlämnats till domartävlingen.

Ett SM är dock ingenting utan sina besökare och de har den härliga uppgiften att botanisera ibland annat lageröl, välhumlade amerikanska ale, mörka stout och sötsura belgiska öl i den tävling som kallas folkets val. Sedan får de lägga sin röst på det bidrag som faller dem bäst i smaken. I årets folkets val finns det hittills inte mindre än 91 anmälda bidrag och det är återigen besökarna som ges möjlighet att vara domare.

Den andra tävlingen är domartävlingen. Här har alla de 354 inlämnade ölen bedömts av certifierade öldomare genom blindprovning inför SM. De bästa ölen i varje klass går vidare till finaldömningen. I finaldömningen blindprovas ölen av en särskild finaljury. Domartävlingen har i år utökats till att avgöras i elva klasser där det nyaste tillskottet är det mytomspunna belgiska surölet.

Bland toppölen utses slutligen en svensk mästare i hembryggd öl. Detta öl går tillsammans med två av de allra bästa ölen vidare till det skandinaviska mästerskapet som avgörs i Danmark den sjuttonde maj.

För mer information, kontakta någon av följande.

• Fredrik Almgren, Ordförande i Svenska hembryggareföreningen 070-674 61 51
  • Magnus Westrin, Presskontakt 0733-182244

Om Svenska Hembryggareföreningen

Svenska Hembryggareföreningen är en rikstäckande ideell förening vars ändamål är att bevara och utveckla det svenska kulturarvet kring traditionell bryggning i hemmet. Föreningens historia sträcker sig från 1988 och i juli 1989 hölls det första svenska mästerskapet i hembryggd öl.

Svenska Hembryggareföreningen är en förening avsedd för alla med intresse för småskalig bryggning och i nuläget har föreningen mer än 1000 medlemmar. Detta gör föreningen till en av de största hembryggareorganisationerna i världen!

Under åren har SM arrangerats varje år, över 100 kurser har hållits med totalt över 700 deltagare. Föreningen har medverkat i en rad sammanhang på museer och festivaler. Föreningen publicerar sin egen tidning - Hembryggaren - som kommer ut fyra gånger per år. Föreningen har ett internationellt samarbete, främst med de skandinaviska länderna Norge och Danmark.

Svenska Hembryggareföreningen är dessutom den enda instans i Sverige som utbildar öldomare. De bedömer öl vid såväl interna tävlingar som på festivaler som exempelvis Stockholm Beer and Whisky festival, där våra domare bedömer kommersiellt tillverkad öl.

Ett flertal av dagens svenska moderna mikrobryggerier har startats av hembryggare med bakgrund i Svenska Hembryggareföreningen.

Mer information om Svenska Hembryggareföreningen finns på föreningens webbplats