Touffie

SheepPooPaper(TM) lanseras i Sverige!

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 18:20 CEST

SheepPooPaperTM för första gången i Sverige

2009-04-15

Den ultimata återvinningen! Efter New York, Kalifornien, Australien, Nya Zealand samt några länder i Europa lanseras SheepPooPaperTM för första gången i Sverige.

Vi på Touffie gläds åt att kunna erbjuda dessa nya produkter, till konsumenter och återförsäljare på den svenska marknaden - gratulationskort och presenter tillverkade av fårspillning. Omedelbart tillgängligt är SheepPooPaperTM brevset, gratulations- och födelsedagskort, bokmärken, presentpapper och SheepPooPaperTM doftkort. Och nej, doftkorten luktar inte fårspillning utan nyklippt gräs!

Då vi framför allt prioriterar tillverkare i vår närhet, med hänsyn till transporternas klimatpåverkan, kommer dessa unika pappersprodukter från Wales i Storbritannien. Det är i det magiska (och ofta regniga!) walesiska höglandet kring Snowdonia naturreservat som fårspillningen samlas. Spillningen steriliseras genom kokning, samtidigt som resterna av det gräs och hö som fåren ätit utvinns. Ett får smälter bara hälften av den fiber det får i sig. Genom en mödosam och uteslutande traditionell process tas ett vackert och karakteristiskt papper fram ur den växtfiber som finns i fårspillningen.

Det som gör SheepPooPaperTM ytterligare intressant ur ett miljöperspektiv är att vatten från pappersproduktionen används som gödningsmedel av lokala trädgårdsmästare. På så sätt omvandlas allt som går in i tillverkningen till användbara produkter. En tillverkningsprocess som förbrukar mycket lite energi och resulterar i noll avfall.

Ingen trädfällning, inga kemikalier! Företagets etos är centrerat på hållbarhet och miljövård. Creative Paper Wales (och SheepPooPaperTM) som belönades med utmärkelsen Millenium Award för socialt ansvarsfullt företagande 2006 i Storbritannien, försöker se världen och dess möjligheter på ett nytt och hållbart sätt.

Så, varför inte sända ett gratulationskort - tillverkat av fårspillning - till en vän, familjemedlem eller annan älskad person? Nästa gång du har en passagerare i bilen och de ser ditt doftkort tillverkat av fårspillning, som luktar ... gott - ett intressant samtalsämne!

* * * * * * *

Touffie är en leksaksvärld på nätet som främjar hållbar utveckling genom att ge våra barn glädjen att lära, leka och växa upp med leksaker och sällskapsspel som tillverkats med respekt för mänskliga rättigheter, miljön och vår planet.

Kontaktperson:

Marija J-Amberg