Shell AB

Shell och 7-Eleven ingår avtal i Skandinavien

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 15:44 CEST

Royal Dutch Shell (Shell) och Reitangruppen (Reitan), ägare till varumärket 7-Eleven i Skandinavien, skrev idag på ett avtal som syftar till att bygga och skylta om 269 bensinstationer i Sverige, Norge och Danmark.

Avtalet innebär att dessa stationer både kommer att tillhandahålla Shells premium-drivmedel och 7-Elevenbutiker. Avtalet täcker ca 91 YX-stationer i Norge, ca 66 YX-stationer i Danmark och ca 112 Shell-stationer i Sverige.

De 156 YX-stationer som omfattas av avtalet ägs av Reitan och kommer att skyltas om till Shellstationer. Butikerna vid dessa bensinstationer kommer att bli 7-Elevenbutiker.

Detta avtal kommer att ge både Shell och Reitan möjligheten att fokusera på och växa inom respektive kärnverksamhet i hela regionen.

“Detta är en mycket bra dag för Reitangruppen och för Reitan Servicehandel, och vi är stolta över att vi fått till stånd detta avtal med Shell” säger Johannes Sangnes, VD för Reitan Servicehandel i Sverige. ”7-Eleven går från 77 till 189 butiker utspridda över hela landet. 7-Eleven har framförallt funnits i storstäderna och nu når vi vårt mål att expandera längs landsvägen. Detta är också ett första steg för oss mot att bli den största och bästa servicehandelsaktören i hela Europa”.

“Avtalet är ett tydligt uttryck för Shells strategi att på ett mer lönsamt sätt leverera drivmedel till kunderna”, säger Josef Waltl vice VD för Shell Retail. “Vårt fokus är att leverera drivmedel av hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser och hög service. Vi tror att detta initiativ kommer att resultera i att våra kunder får ett bättre totalerbjudande på våra stationer.”

“I Norden får nu våra kunder tillgång till Shells pålitliga erbjudande av drivmedel i premiumklass samtidigt som de kan njuta av att handla hos 7-Eleven”, säger Birger Baisgaard, direktör för Shell Retail i norden.

“Vi har haft som mål att nå ut med vårt erbjudande längs vägarna. Avtalet med Shell tar oss ännu ett steg närmare det målet och en möjlighet att fokusera på det vi gör bäst, det vill säga driva attraktiva butiker”, sammanfattar Johannes Sangnes, VD för Reitan Servicehandel i Sverige.

Innan affären kan träda i kraft måste den granskas i enlighet med respektive lands konkurrenslagstiftning och slutligen godkännas av berörda myndigheter i Norge, Danmark och Sverige.

För mer information, var god kontakta:

- AB Svenska Shell, informationschef Martin von Arronet, mobilen 070-328 83 04

- Reitan Servicehandel Sverige AB, marknadschef 7-Eleven Johan Rosenblom,

- Reitan Servicehandel Sverige AB, VD Johannes Sangnes, 08-587 490 80

Fakta om företagen
Shell

* Royal Dutch Shell är ett av världens ledande energiföretag. Företaget har en global raffinaderiverksamhet med en kapacitet på ca 4 miljoner fat om dagen och runt 25 miljoner ton petrokemiska produkter per år. Shell är den största enskilda kedjan med runt 46 000 stationer världen över och verksamhet i fler än 130 länder.

* Shell är ett helt integrerat energiföretag i Skandinavien. Företaget utvinner olja och gas i Nordsjön. Shell opererar två oljeraffinaderier i Sverige och Danmark och äger även 21 procent av Mongstad raffinaderi i Norge. Det finns 35 stycken depåer spridda över hela Skandinavien för distribution av olja och gas till företags- och privatkunder.

* Shell har ett välutvecklat nätverk av stationer i de Norden länderna med totalt 1440 stationer i Norge, Sverige, Danmark och Finland.

Reitangruppen och Reitan Servicehandel

* Reitangruppen bedriver verksamhet inom ramen för tre affärsområden genom helägda företag: lågprissegmentet (REMA 1000), servicehandel (Reitan Servicehandel) och fastigheter (Reitan Eiendom). Reitan Servicehandel (RSH) leds av Magnus Reitan och inbegriper Reitangruppens närbutikskoncept- kiosker, butiker, bensinstationer i Skandinavien och Litauen. I oktober 2006 förvärvade RSH Hydro Texaco, som sedan blev YX Energi.

* Reitan Servicehandel är en av de största aktörerna i Skandinavien inom servicehandel. Företaget består av 7-Eleven samt nationella kedjor: Narvesen (Norge och Litauen), Pressbyrån (Sverige), Preses Apvieniba (Litauen) och YX Energi (Norge och Danmark). Affärsverksamheten inkluderar även distribution av tidningar i Norge, Sverige och Danmark och fungerar också som grossist (för distribution av servicehandelsprodukter i Norge).

* Reitan Servicehandel består av 1800 Butiker och har 1,3 miljoner kundbesök varje år. Reitan Servicehandel är den största aktören på den norska servicehandelsmarknaden med 32 procent av marknaden år 2005 (detta inklusive Narvesen, 7-Eleven och YX Energi)

7-Eleven

* 7-Eleven är världens största närbutikskedja med fler än 31 000 butiker världen över.

* I Reitan Servicehandels affärsverksamhet ingår 7-Eleven i Norge, Sverige och Danmark. Verksamheten omfattar 238 försäljningsplatser fördelat som följer: 99 i Norge, 77 i Sverige och 62 i Danmark. 7-Eleven grundades 1986 i Norge, 1993 i Sverige och 1994 i Danmark.

* 7-Elevens affärsidé går ut på att erbjuda en god dygnet-runt-service. Butikerna erbjuder ett omfattande sortiment av produktgrupper som fresh food, kaffe, nybakat bröd, kalla drycker, konfektyr, dagligvaror, etc