Svenska Handbollförbundet

SHF:s Nyhetsbrev vecka 50 2003

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2003 16:32 CET

Damernas VM-slutspel i Kroatien går nu in i sitt slutskede och på söndag eftermiddag lottas play-off-spelet till damernas EM-slutspel i Ungern 2004. Kommande helg inleds 1/8-finalerna i de olika Europacuperna på herrsidan.

VM-SLUTSPELET, DAMER, I KROATIEN
Damernas VM-slutspel i Kroatien går nu in i sitt slutskede. På torsdagskvällen spelas den sista omgången i mellanrundan. Då skall det avgöras vilka lag som går till semifinal på lördag och därmed har chans till medalj. Finalen och bronsmatchen spelas sedan på söndag i Zagreb.

Flera nationer har möjlighet, varav Norge är ett. Danmark däremot åkte ur redan i gruppspelet.

Följ VM-avslutningen på IHF:s hemsida: www.ihf.info

LOTTNING AV DAMERNAS PLAY OFF TILL EM I UNGERN 2004
På söndag eftermiddag i Zagreb lottas Play Off-spelet till damernas EM-slutspel i Ungern 2004.

22 nationer (11 par) skall lottas mot varandra. Innan dess sker dock lottdragning om vilka två nationer av Sverige, Holland och Vitryssland som skall hamna på övre lottningslinjen. Hamnar man där får man alltså möta ett lägre rankat lag i kvalet.

Förbundskapten Per-Olof Jonsson finns på plats och följer "dramat".

Läs mer om helgens kvallottning på www.damhandboll.nu

HERRARNAS EM-TRUPP PRESENTERAS
Vi vill bara påminna om presskonferensen i Malmö den 15 december där förbundskapten Bengt Johansson kommer att redogöra för hur EM spelas samt det motstånd vi kommer att stöta på. Vi får också en information inför EM-förberedelserna som avslutas med 4-nationsturneringen i Helsingborg, Malmö och Köpenhamn.
Sist men inte minst presenterar Bengan de spelare som är aktuella till EM-truppen.
I sammanhanget kan nämnas att sista datum för pressackreditering till EM i Slovenien är den 15 december.

EUROPACUPEN FÖR HERRAR
Kommande helg inleds 1/8-finalerna i de olika Europacuperna på herrsidan. Fyra svenska lag finns kvar.

Cupvinnarcupen
Redbergslids IK spelar borta i Portugal mot Sporting Lisabo på lördag 13/12 kl. 17.00.

HK Drott möter hemma i Halmstad HC Banik Karvina från Tjeckien på söndag 14/12 kl. 16.15.

Challenge Cup
I denna cup har de båda svenska lagen IFK Skövde HK och IFK Ystads HK lottats mot varandra. Första mötet spelas i Arena Skövde på lördag kl. 17.00.

Returmatcherna spelas helgen därpå.

LYCKAT DUBBELARRANGEMANG PÅ DAMSIDAN I STOCKHOLM
I söndags arrangerades ett lyckat dubbelarrangemang i Eriksdalshallen i Stockholm i damernas elitserie i samarbete mellan Svenska Handbollförbundet, Svensk Damhandboll,
Stockholms Handbollförbund och elitklubbarna i Stockholmsområdet. 1 387 åskådare fanns på plats.
Arrangörerna var mycket nöjda och det kan säkert bli aktuellt med ett liknande arrangemang framöver.

På söndagen direktsände dessutom SvT 24 toppmatchen Irsta Västerås - IK Sävehof.

2:a advent var med andra ord en stor dag för svensk damhandboll på klubbnivå.

IHF-KONGRESS
Internationella Handbollförbundet, IHF, har haft en extrakongress i Basel.
Den stora frågan var revideringen av förbundets stadgar. Men det blev inga större förändringar.
Dock kan konstateras att Exekutivkommittén generellt sett fick ännu större befogenheter i
det löpande arbetet. Två frågor, som fördes fram av Sverige, var kvinnorepresentationen i
kommittéer och ett förtydligande av chefstjänstemannens ställning. Här beslöt kongressen att
Exekutivekommittén inom sex månader ska redovisa en rapport, som ligger i linje med de svenska förslagen.
En viktig förändring klubbades dock och det var att rådet i fortsättningen ska besluta vem som ska arrangera VM för herrar och damer. Tidigare har det varit kongressen och nu blir det alltså rådet, som består av 15 ledamöter valda av kongressen.

CENTRALA UNGDOMSTÄVLINGAR
Den gångna helgen spelades steg 3 i Pojk- och Flick-SM.
Nu i helgen avgörs steg 3 i ICA-Cupen, pojkar och flickor.
Resultat, spelprogram m m går att läsa på SHF:s hemsida www.handboll.info

JUNIORELITCUPEN
Juniorelitcupen spelas i Katrineholm den 20-21 december. Ett rekordstort antal distrikt har anmält lag till turneringen. 10 SDF är anmälda på damsidan och 9 på herrsidan. Spelarna är födda 1986 eller senare.

SHF:S KANSLI FLYTTAR
Svenska Handbollförbundet och en stor del av övriga förbund i Idrottens Hus flyttar den 19 december till nya lokaler. Den nya adressen blir Idrottens Hus, 114 73 Stockholm med besöksadress Fiskartorpsvägen 15 A ( f d Allmänna BB i Lill Jansskogen). Nytt tel nr 08-699 60 00. Anknytningar, fax och mailadresser är oförändrade. I samband med flytten kan det uppstå svårigheter att via telefon och mail få kontakt med kansliet.

SVENSKA HANDBOLLFÖRBUNDET

Nyhetsbrevet får citeras med angivande av källa.