Consumentor Ek. förening

Shopgun ser RÖTT när det inte är GRÖNT!

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 07:50 CET

Idag lanserar Consumentor mobilapplikationen Shopgun. Appen har tagits fram av ett gäng vanliga konsumenter i Göteborg, och hjälper alla konsumenter att välja bättre produkter i livsmedelsaffären. Vi har fokuserat på miljö, etik och hälsa för det tycker vi själva är viktigt. Målet är en hållbar värld med enbart gröna produkter på butikshyllorna. Vi uppmanar alla att använda Shopgun - våra köpval spelar roll och tillsammans har vi kraft att förändra!

Consumentor driver Shopgun Information System - en fristående kvalitetskanal för produkt- och konsumentinformation inom dagligvaruhandeln. Vi erbjuder tjänster till konsumenter, rådgivare och företag för att i samverkan få fler miljövänliga och hållbara produkter på marknaden. Idag, den Internationella Konsumentdagen, lanseras nya tjänster i samarbete med bl.a Naturskyddsföreningen, Sveriges Konsumenter, Världsnaturfonden WWF, Greenpeace, Swedwatch, Fair Trade Center, Bra Miljöval och Fairtrade.

Shopgun erbjuder en oberoende reklamfri och därmed trovärdig kanal för utvalda kvalitetsrådgivare som vill förmedla egna köpråd kopplade till produkter på marknaden, samt för företag som vill positionera sig genom ett proaktivt CSR-arbete i samverkan med sina kunder. Vi är övertygade om att en nytänkande och bransch-överskridande aktör som Consumentor har en stor och viktig uppgift att fylla.

”Shopgun är ett snillrikt, vardagsenkelt och funktionellt redskap för att öka konsumentens kunskaper och möjligheter att på sikt göra marknaden "grönare”.”

Stefan Edman

Biolog, författare och fristående miljöexpert

Shopguns Mentorråd 2012

Hemsida: www.shopgun.se

För ytterligare information kontakta:

- Ola Thorsen, styrelseordförande Consumentor Ek. förening

Mobil 0708 – 62 12 04, e-post: ola.thorsen@consumentor.org

- Boris Estrada, utvecklingschef Shopgun Information System

Mobil 0760 – 53 40 71, e-post: boris.estrada@consumentor.org

- Erik Palmgren, innehållsansvarig Shopgun

e-post: erik.palmgren@consumentor.org

Consumentor utvecklar, driver och marknadsför Shopgun Information System - en fristående kvalitetskanal för produkt- och konsumentinformation. Vi erbjuder tjänster till Konsumenter, Rådgivare och Företag för att i samverkan få fler miljövänliga och hållbara produkter på marknaden.