Kultur i Väst

Showcase10: Sveriges bästa musikföreställningar för barn

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 13:00 CEST

Den 8-9 september kommer några av Sveriges bästa musikföreställningar för barn och ungdomar att framföras i rad på Högskolan för scen och musik i Göteborg. En stor andel av artisterna kommer från Göteborg, men på scenen står också internationella musiker och föreläsare. Publiken kommer från utbildnings- och musikvärldarna, som till exempel pedagoger, skolledare och utvecklingsledare, beslutsfattare, producenter och musiker.

Showcase genomförs av Rikskonserter i samarbete med landets regionala musikorganisationer. Showcase 10 i Göteborg blir andra gången denna typ av mötesplats för barnmusik arrangeras. Flera hundra arrangörer, kulturombud, lärare, musiker och kulturintresserade är på plats i Göteborg för att se lite av det bästa på marknaden, för att lyssna på intressanta seminarier och träffa kollegor från hela landet.

– Varje år får ungefär en halv miljon barn uppleva en levande konsert under skoltid. Showcase10 är det största nationella forum där detta uppmärksammas, säger Per Ekedahl, producent på Rikskonserter. Showcase är ett fantastiskt bra samarbete mellan länsmusiken, Rikskonserter och i det här fallet en utbildningsinstitution som Högskolan för scen och musik som också visar på vikten av nationell samordning på det här fältet.

Mycket från Göteborg

I Göteborg har institutioner, fria grupper och produktionsbolag arbetat länge och seriöst med ung publik, menar Göran Berg, barn- och ungdomsproducent på medarrangerande Musik i Väst.

– Ur den myllan kommer nya generationer musiker som utvecklar unika tilltal hela tiden. Därför är det naturligt att flera inslag under Showcase kommer härifrån, fortsätter han. Några exempel är Musikteater Kåbra, Claranna och Ljudstråle, Jag är här nu, Komodo och Olivias Poesiorkester.

– Särskilt glada är vi att kunna presentera smakprov ur en helt ny musik- och dansföreställning, Det tredje rummet, som Musik i Väst producerar tillsammans med Sensus. Den handlar om unga människors jag- och vi-känslor, tolkade och tillspetsade genom Navid Modiri, Vanessa Liftig, Oskar Hanska med flera.

Särskild kompetens att arbeta med ung publik

Meningen är förstås att de riktigt bra föreställningarna ska locka till fler upplevelser för och med unga på skolor och konserthus.

Tanken bakom Showcase är också att främja kvalitet och mångfald, att visa på föreställningar som kommunicerar med en ung publik och därmed också visa på vikten av att våra musiker utbildas i att möta unga åhörare.

– Det är en särskild kompetens som måste uppvärderas, menar Per Ekedahl på Rikskonserter. Konserter för ung publik är en stor och viktig arbetsmarknad för blivande musiker.

Bland de artister som visar upp delar av sina bästa program under dagarna i Göteborg återfinns etablerade grupper som Dunsö Kapell, Ensemble Flatterie, Varieté Velociped med flera. Men här finns också nya föreställningar som folkmusikerna i Alla Fagra Barn och Fomp och jazzgruppen Free Peaces.

Internationella gästspel

Showcase bjuder också på internationella inslag som enmansorkestern ricoloop och den uppmärksammade engelska stråkkvartetten Graffiti Classics. Musik från både Madagaskar och Mongoliet finns med i unika föreställningar med unika ensembler.

Fem föreläsare kommer att prata om musik för unga i och utanför skolan, bland dem den flerfaldigt prisbelönta engelska professorn Anne Bamford som med bland annat Unesco-rapporten "The Wow Factor" i ryggen ska tala om värdet av kulturupplevelser i skolan.

Mer information och kontakter

Komplett program och information om medverkande: www.showcase10.se
Mer information: Per Ekedahl, per.ekedahl@rikskonserter.se 0705 18 16 25
Göran Berg, Musik i Väst, goran.j.berg@miv.se, 0703 49 21 58
Pressbilder: Peter Ahlbom, peter.ahlbom@rikskonserter.se 0703 48 43 21

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i väst inom Västra Götalandsregionen.