Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR

SHR kommenterar propositionen om Radio och TV i allmänhetens tjänst: Oacceptabelt med ersättning utöver TV-avgift

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 15:42 CET

Regeringens proposition om att SVT ska kunna kräva ersättning av restauranger som visar TV-sändningar offentligt upprör Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR. Vad organisationen erfar har inga andra public service - företag i Europa ställt liknande krav.

– Redan idag betalar företagarna i branschen TV-avgift till SVT, likaså gör gästerna och de anställda. Med krav på nya avgifter blir det därför dubbla ersättningar för samma sak. Det är oacceptabelt och orimligt, säger SHR:s vd Mats Hulth.

SHR ser redan nu en tydlig problematik med det nya att kravet eftersom även andra platser i samhället, som till exempel affärer och vänthallar visar TV-sändningar offentligt.

– Att godtyckligt lämpa över kostnadsansvaret på en kategori gör oss mycket bekymrade. Man kan fråga sig hur långt SVT får gå och fortfarande kalla sig public service. Kan ett public service-företag vara finansierat av TV-avgifter, använda sig av sponsring och dessutom kräva ytterligare ersättning från vissa licenstagare? frågar Mats Hulth.

SHR menar att förslaget kan medföra att tillgängligheten av public service- kanalerna minskar.

När frågan om SVT:s rätt att ta betalt utreddes i somras föreslogs att Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion enbart skulle kunna ta ut avgifter av restauranger som tar inträde. SHR tycker att det förslaget var mer rimligt.

– Företagarna i restaurangbranschen är redan belastade med avgifter. Marginalerna är ofta små och därför kommer dessa ersättningar att slå extra hårt, säger Mats Hulth.

För ytterligare kommentarer, kontakta SHR:s vd Mats Hulth, telefon 0705-82 82 84.

SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, är bransch- och arbetsgivarorganisation för hotell- och restaurangföretagen i Sverige. Våra medlemmar driver tillsammans 4 400 hotell och restauranger och vårt medlemsmärke är en symbol för god affärssed. Mer information finns på www.shr.se

Presskontakt: Erika Rosander, 08-762 74 28 eller 0708-96 90 04, Elisabeth Forslund, 08-762 74 22.