Shyness Interior AB

Shyness nya vårkollektion - Sommar i sjöboden

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 10:47 CET

Shyness lanserar vårens nya kollektion med temat "Sommar i sjöboden". Designen bygger på Shyness signaturblomma som står för hållbarhet och hög kvalitet. Blommans krispiga karaktär ger en nostalgisk känsla av svunna tider samtidigt som den är uppdaterad för dagens behov och ger kollektionen en naturlig fräschör. Inspirationen till vårens kollektion är hämtad från Käringön i Bohuslän.

– Sommaren tillbringade vi på Käringön som inspirerade mig att utveckla blomman ytterligare en steg med stormönstrad stuns, säger Anna Bilén, vd och grundare.

Vårens nyheter är en bäddkollektion i 100% tätslagen bomullsperkal samt dukar och kuddar i tvättat linne. Shyness som på engelska betyder blyg är talande för designen som är mild men samtidigt väl genomarbetad med detaljer och nu sobert stormönstrad.

Signaturblomman omarbetas från mönster till mönster på ett sätt som gör att hela kollektionen får olika uttryck och samtidigt blir välmatchad. Allt är genomtänkt där olika artiklarna ska passa med varandra likväl som att färger är noggrant anpassade för att ge kollektionen sin rätta klassiskt svenska och tidlösa karaktär.

– Shyness filosofi är att arbeta hållbart i alla led från design till material. Hög kvalitet lägger grunden för textilens långa livslängd vilket är den viktigaste miljöaspekten för att minska överkonsumtion. Tillverkningen sker i Baltikum där produkterna vävs och korta transporter säkerställer att ingen övertillverkning sker. Jag arbetar till och från på fabriken nära sömmerskor och tekniker när nya kollektioner skapas, avslutar Anna Bilén, vd och grundare

Välkommen att se vårens kollektion i Shyness monter A02:02 på Formex den 20-23 januari.

FÖR MER INFORMATION OCH BILDER
Anna Bilén, vd och grundare
Tel. 0733-66 34 22, e-post. anna.bilen@shyness.se, www.shyness.se

Svenska Shyness formger och tillverkar hållbara textilier inom bädd och bord samt kuddar och plädar för det moderna hemmet. Designen utgår från skandinavisk tidlöshet och kännetecknas av stilsäkra mönsterbilder och genomtänkta detaljer. Textilerna finnsatt köpa i utvalda heminredningbutiker såsom NK i Stockholm och Göteborg. Shyness grundades 2009 och ägs och drivs av Anna Bilén.
Shyness utsågs till "Årets sovrumsprodukt" av Elle Interiörs Designpris 2010 för bäddtextilerna Sober och Serenity.