Shyness Interior AB

Shyness presenterar årets nya sängkläder!

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2017 08:07 CET

Shyness populära mönster Lily lanseras nu som sängkläder. Mönstret kom till som en lek med signaturblomman som delades på hälften och sedan modifierades till ett klassiskt utseende. Nu har mönstret överförts på sängkläder som på Shyness vis är genomarbetat designade med kontrasterande fram- och baksida kombinerat med många detaljer.

– Vi drivs av att i formgivningen ge textilierna så många användningsområden som möjligt. Sängkläder Lily står verkligen för den möjligheten samtidigt som de passar utmärkt att blanda med den befintliga Shyness-kollektionen. Vårt sänglinne är tillverkat i en tätslagen och sval bomullsperkal som är gott att sova i och enkelt att sköta, säger Anna Bilén vd och grundare.

Shyness grundades 2009 och har sedan dess etablerat sig till ett varumärke för den bäddade sängen och det dukade bordet. Filosofin är att i alla led arbeta hållbart och erbjuda tidlös design i kvalitativa material. Det lägger grunden för produktens långa livslängd; en viktig miljöaspekt för att minska överkonsumtion. Shyness sätter krav redan i designstadiet för att tidigt i processen skapa ett hållbart löfte; att nyheter alltid går att matcha med tidigare kollektioner för att konsumenten ska kunna behålla sina tidigare inköpta Shyness-textilier och blanda med nytt. Tanken är att en kollektion aldrig ska bli omodern och på det sättet hålla länge.

– Vår tillverkning sker inom EU, framför allt i Baltikum och Italien. Det leder till nära och god kontroll, korta transporter och att inköp effektivt styrs av efterfrågan. Bomullen och linnet som används i Shyness textilier är Öko-Tex certifierade som säkerställer att produkten är fri från kemikalier som är skadliga för människan och naturen, avslutar Anna Bilén.

Välkommen att se och känna på vårens kollektion i Shyness monter A02:02 på Formex-mässan den 18-21 januari.

FÖR MER INFORMATION OCH BILDER
Anna Bilén, vd och grundare
Tel. 0733-66 34 22, e-post. anna.bilen@shyness.se, www.shyness.se

Svenska Shyness formger och tillverkar hållbara textilier inom bädd och bord samt kuddar och plädar för det moderna hemmet. Designen utgår från skandinavisk tidlöshet och kännetecknas av stilsäkra mönsterbilder och genomtänkta detaljer. Textilerna finns att köpa i utvalda heminredningbutiker såsom NK i Stockholm och Göteborg. Försäljning sker även i Schweiz. Shyness grundades 2009 och ägs och drivs av Anna Bilén.

Shyness utsågs till ”Årets sovrumsprodukt” av Elle Interiörs Designpris 2010 för bäddtextilerna Sober och Serenity.