Promosalons Sverige AB

SIAL 2014: ett speciellt år!

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 15:05 CEST

Läs hela presskommunikén här.

Presskommuniké, maj 2014.

SIAL 2014: ett speciellt år!

SIAL 2014 www.sialparis.com äger rum i Paris den 19 – 23 oktober och i år blir det en alldeles speciell händelse. Då firar vi att SIAL fyller 50 år. År 1964 arrangerades första SIAL mässan på mässområdet CNIT i Paris La Défense. Redan då bestämde man att SIAL skulle bli ett världsmecka där matintresserade skulle exponeras till och influeras av mat från hela världen, alltid med fokus på nyheter och innovationer. Hela 26 länder deltog.

SIAL, som har sedan sin början haft som mål att vara ledande, och tar emot ett ständigt ökande antal internationella utställare och besökare. Innovation står högt på agendan vilket har lett till att SIAL är ett utmärkt forum för den som söker nya mattrender.

2014 blir dessutom ett alldeles speciellt år eftersom man väntar ett rekordhögt mässdeltagande: fler än 6 000 utställare och 150 000 besökare från 200 länder. Livsmedelsbranschen har utsett Paris till den gemensamma mötesplatsen i år!

Men det är inte allt… fem månader före det att mässan öppnar är redan 90% av mässytan uppbokad! “Det visar att mässan är en professionell fackmässa för branschaktörer, en mässa med fokus på affärsmöten och handel, och som, trots ett ekonomiskt mediokert läge är väletablerat inom livsmedelsbranschen”, menar Nicolas Trentesaux, Områdeschef, SIAL.

Dessutom kommer SIAL 2014 med något nytt – man utökar utbudet och täcker från och med i år även in utrustning-, teknik- och servicesektorerna. SIAL konsoliderar därmed sin ställning inom livsmedelssektorn från tillverkning, marknadsföring till försäljning av produkten.

Antal besökare på SIAL 2014

Nästan 2 av 3 besökare kommer från andra länder än Frankrike. Totalt representeras 200 länder. Mer än hälften av besökarna kommer från handel och distributionsleden, en fjärdedel från livsmedelsbranschen, 18 % från catering/restaurangsektorn och 4% från tjänstesektorn.

Utställarna på SIAL 2014

Mer än 90% av mässytan är bokad!

För att ge besökaren ett effektivt och smidigt besök delas SIAL 2014 in i 20 olika sektorer, varav en är ny: utrustning och teknik.

SIALs nätverk

SIAL har utvecklats till ett varumärke: en unik mötesplats inom livsmedelsbranschen.

Tack vare SIALs internationella prägel har mässan exporterats till Nordamerika, Latinamerika, Mellanöstern, Kina och Sydöstra Asien.

SIALs nätverk är en utmärkt plattform för de internationella livsmedelsaktörerna som vill hålla sig à jour med innovationstrender och nätverka.

2014 SIALs nyckelfakta

50 år!

SIAL firar 50 år! Det firas med underhållning i hallarna, 50 internationella kockar som “shoppar loss” på SIAL och en Ljud&Ljus show på SIAL Esplanade måndagen den 20 oktober från k.17.00 – 20.30. Träffa hela SIALs team och fira!

SIAL Innovation

SIAL fortsätter trendspaningarna och avslöjar nya trender på SIAL Innovation. I år samarbetar SIAL med TNS Sofres som har kommit med en färsk internationell studie kring nya mattrender. Detta i kombination med att innovationerna visas på mässan gör att besökaren får en bra överblick av världens framtida livsmedelskonsumtion.

La Cuisine by SIAL

Cateringavdelningen har som vanligt en viktig plats på SIAL. La Cuisine by SIAL blir en viktig mötesplats för cateringbranschen med underhållning, matlagning, fotoutställning m.m.  sponsrat av trestjärniga kocken Christian Le Squer. Den 20 oktober, och som en del i 50års firandet, välkomnar SIAL femtio internationella kockar som kommer till mässan för att upptäcka nya matleverantörer.

World Tour by SIAL

World Tour by SIAL visar konsumtionsvanor i världen. Syftet med avdelningen är att avkoda relationen konsument-återföljsäljare på olika marknader i världen: nya distributionskoncept, marknadsutveckling, m.m. Sammanfattningsvis – att maximera en produkts mervärdet för att nå ut till nya marknader.

SIAL TV

SIAL TV visar vår önskan att förvandla mässan till en mötesplats för kunskap, erfarenhet, livsmedelsnyheter, debatter m.m. SIAL TV Studio, med sina livesändningar kommer otvetydigt komma att vara ett dragplåster för SIAL 2014. Missa inte det!

Kom och träffa oss den 20 oktober mellan kl.10.00 och 12.30 på SIAL TV Studio för ”Foodies 2.0” – eventet som avkodar trender inom sociala medier för att ge företag vägledning i deras kommunikationsstrategier.

Le Marché by SIAL

I år är det extra mycket fokus på frukt & grönt “Le Marché by SIAL”. Två anledningar till att just denna sektor är i rampljuset är att det är en bransch som anpassar sina produkter till konsumenternas krav och önskemål och dessutom låter SIAL ta del av erfarenheten! Produktions- och distributionsleden inom frukt och grönt har gjort extremt mycket för att anpassa branschen till slutkonsumenten, en trend som kommer att fortsätta.

Fokus på Frankrike

SIAL är inte bara en mötesplats för hela den internationella livsmedelsbranschen. Det är också ett skyltfönster utåt för den franska livsmedelsbranschen. I år är Frankrike, åter igen, det land med flest utställare, hela 1 000 företag tar upp 19 % av mässytan. SIAL är därför också den största mötesplats för livsmedelsbranschen i Frankrike! Mässan har initierat ett samarbete med den franska handeln och deras kunder och inköpare bjuds in till mässan.

Innovationer: 2014 års trender?

Det finns inget som heter internationella innovationer! Tvärtom så handlar det ofta om att anpassa produkterna till internationella, nationella eller till och med regionala marknader.

Man kan dock urskilja vissa regionala huvudtrender. Vad är då den senaste trenden? Tid och njutning. Förra året, enligt XTC Consulting som samarbetar med SIAL, laborerar 55% av företagen med begreppet “njutning”. År 2011, före det att mässan gick av stapeln var det 52,5 %.

“Observatory for innovation” kommer göra en regional indelning av  innovationerna.

Vad driver innovation på världens största livsmedelsmarknader?

·  Nordamerika: Att olika sinnen inkorporeras i matupplevelsen är den viktigaste innovationstrenden under 2013, följt av funktion och säkerhet.

·  Latinamerika: Även här står sinnena högst och är den viktigaste innovationstrenden. Sinnena ska lockas med nya smaker, dofter, synintryck osv. Dessutom har Latinamerika den tydligaste slim-fit trenden i världen.

·  Asien: Nästan hälften av de innovativa asiatiska produkterna berör “sinnena”.

·  Europa: “Färdiglagat” – allt för att erbjuda njutning i ett rörligt samhälle där människan ofta “är på väg”. En trend som kombineras med den traditionella synen på ett varierat matintag som finns i de flesta Europeiska länder.

·  Mellanöstern / Nordafrika: Den västerländska mattraditionen är en trend, kombinerat med njutning, hälsa och bekvämlighet.

SIAL 2014 i tre punkter

360° matvisioner

SIALs nätverk täcker in hela livsmedelssektorn! Från tillredning till konsumtion – alla professioner är representerade: utrustning, tillverkning, förädling, marknadsföring och försäljning (detaljister, catering etc.).

Trendspaning och Innovationer

SIAL är av stor internationell betydelse, och genom dess nätverk får besökarna och utställarna tillgång till träffsäkra trender från världens viktigaste livsmedelsmarknader!

Mycket mer än bara mässyta!

SIALs olika mässor är mer än bara mässyta! Det internationella mässnätverket är det största inom branschen och SIAL är en unik plattform för de olika aktörerna. Här får du dessutom  hjälp med att hitta speciella platser där de matälskande Parisarna möts tack vare SIAL OFFs program.

Press Contacts:

Sweden Press Promosalons Sweden