Promosalons Sverige AB

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 11:21 CEST

Pressmeddelande, maj 2016

SIAL Paris hyllar hela restaurangbranschen

Världens största livsmedelsmässa 2016 äger rum den 16 – 20 oktober i Paris. SIAL Paris täcker ca 270 000 m2 och tar emot inte mindre än 7000 utställare från hela världen. Kockar och gastronomi har alltid spelat en central roll på detta internationella event som är en stor inspirationskälla för hela restaurangbranschen.

Restaurangbranschen intar en hedersplats på SIAL Paris 2016 med den franske stjärnkocken Joël Robuchon som värdkock. Han är den Chef som har fått flest Michelinstjärnor (26 stjärnor) och han har vunnit åtskilliga priser, bl.a. ”Meilleur ouvrier de France” (Best Craftsman of France) 1976, ”Chef de l’année” (Chef of the Year) 1987 och ”Cuisinier du siècle” (Chef of the Century) 1990. Sedan 28 år tillbaka är han medarbetare i Fleury-Michon, en av Frankrikes största producenter av färdigrätter.

I sin egenskap av värdkock kommer Joël Robuchon att delta i den presskonferens som mässan arrangerar i september. Han kommer också att ingå i SIAL Innovation Awards-kommittén tillsammans med Elior och Gault&Millau samt vara med i ett inslag på SIAL TV på öppningsdagen den 16 oktober. Slutligen lägger han upp en restauranginspirerad rundtur och samlar några av utställarnas bästa produkter i en korg försedd med hans namn.

Fokus på morgondagens talanger

För allra första gången kommer SIAL Paris att dela ut ett New Talents of Gastronomy-pris. Tävlingen, som är öppen för kockar, sommelierer och restaurangpersonal, arrangeras av Le Cercle och kommer att lyfta fram unga talanger från hela Frankrike. Tävlingen ger deltagarna en enastående mediabevakning samtidigt som besökarna får en unik inblick i framtidens gastronomi.

La Cuisine och VIP-restaurangen, som sedan 2012 serverar uppfinningsrika och djärva rätter till gästerna, tar i år emot elever från FERRANDI Paris. Detta är en skola som värnar om Frankrikes stora gastronomiska traditioner och som bygger sin undervisning på praktik, precision och utbildning i grundläggande och tekniska kunskaper. Under de fem mässdagarna kommer studenter från FERRANDI Paris att assistera stjärnkockarna under de fem mässdagarna vid deras kulinariska demonstrationer och när de lagar lunch i restaurangen.

Rungis Internationella Marknad, världens största livsmedelsmarknad för grossister

SIAL Paris har beslutat sig för att förnya sitt samarbete med Rungis Internationella Marknad. Detta innebär att världens största livsmedelsmarknad för färskvaror kommer att förse kökscheferna med kvalitetsprodukter som de kan använda när de skapar sina gastronomiska menyer på mässan.

SIAL OFF, en unik gastronomisk rundtur i Paris

SIAL OFF, som lanserades 2012, ger besökare och utställare ett enastående tillfälle att utforska Paris och stadens olika matställen tack vare ett häfte med gourmet-adresser som rekommenderas av Gault&Millau. Ett spännande urval av caféer, restauranger, barer m.m. med särskilt fördelaktiga erbjudanden som gör att man kan få ut det bästa av sin vistelse i Paris i samband med SIAL-mässan.

För ytterligare information, gå in på www.sialparis.com eller kontakta mässans representant i Sverige: Promosalons Sverige AB Tel: 08-660 40 11 – E-mail: sweden@promosalons.com