SIBA AB

SIBA fortsätter satsning på kvinnor - Fjärde teknikkvällen drar tjejer i alla åldrar

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2008 09:29 CET

På torsdag, den 13 november, anordnar SIBA den fjärde teknikkvällen för kvinnor i sitt varuhus i Uddevalla. Teknikkvällar, fler kvinnliga säljare och utvecklat produktsortiment är några delar som hemelektronikkedjan SIBA arbetat med för att attrahera fler kvinnliga kunder till sina varuhus.

- Vi vill nå den kvinnliga konsumenten, ung som gammal. SIBA vill förmedla teknikens användbarhet som efterfrågas av denna köpstarka målgrupp, säger Sara Widman, informationsansvarig på SIBA.

På teknikkvällen den 13 november är temat datorer, platta TV, mobiler och kameror.
- Vi har frågat Uddevalla-tjejer vad de vill lära sig mer om, berättar Maria Rasmusson, butikschef SIBA Uddevalla. På torsdag får tjejerna bland annat testa och fråga om bärbara datorer, kameror, mobiltelefoner och platta TV. Självklart får de fråga om andra produkter också.

Kvinnor i alla åldrar har anmält sig.
- Kvinnor är intresserade av hemelektronik, säger Sara Widman. Kvinnor från runt 20-årsåldern till de över 60 år har anmält sig till våra teknikkvällar. Det är viktigt att vi pratar om tekniken på rätt sätt. Det gäller att anstränga oss lite mer för att tilltala de kvinnliga konsumenterna.

Det är inte första gången SIBA har teknikkväll för tjejer. Hösten 2006 hade elektronikkedjan ett pilotförsök på varuhuset på Kungsgatan i Stockholm, våren 2007 i Nordstan, Göteborg och hösten 2007 i Linköping.
- Våra satsningar i Stockholm, Göteborg och Linköping har varit succéer. Ett hundratal tekniksugna tjejer upplevde en kväll med fokus på det som intresserar just dem, berättar Sara Widman.

Frågor, kontakta
SIBA, Sara Widman, Informationsansvarig +46 704 500 235

SIBA har funnits på hemelektronikmarknaden i över 57 år och är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 59 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2006/2007.

Bakgrund:
SIBA började under våren 2006 se över sättet som elektronikkedjan kommunicerar med kvinnor och hur produkter och tjänster säljs i varuhusen. Företaget genomförde undersökningar över hur kvinnor vill konsumera elektronik. Utifrån resultatet skapade SIBA en konceptkväll för kvinnor för att få inspiration för företagets satsning på den kvinnliga målgruppen.