SIBA AB

SIBA satsar med nytt butikskoncept i Göteborg och Växjö

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 22:20 CET

Den 25 november, sista lönehelgen innan jul, slår SIBA upp portarna för nya konceptvaruhus. Ett på Backaplan i Göteborg och ett i Växjö. Bakom beslutet ligger attraktiva lägen och brett kundunderlag. – Nu är det dags igen att satsa för oss, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA AB. Med vårt nya koncept sätter vi kunden, sortimentet och varuhuset i centrum.

Båda varuhusen i Göteborg och i Växjö är helt ombyggda och teknikprylarna exponeras så att kunderna kan komma närmare dem.
– Vi har satt kunden i fokus och har lyssnat på våra kunder när vi byggt om varuhuset. Kunderna vill kunna testa produkterna innan de köper dem och lätt få en överblick över sortimentet, säger Fabian Bengtsson.

Säljarnas kunskap och bemötande avgör om kunden väljer att handla eller inte.
– Vi kommer även fortsättningsvis att satsa på att utbilda våra säljare i både produktkunskap och bemötande. Kunderna har mindre tid än någonsin och det gäller därför att våra säljare snabbt kan vägleda kunden till rätt anpassad produkt för just honom/henne. Det gäller att ta hand om kunderna på bästa sätt för att de ska välja oss, säljer Fabian Bengtsson.

Rätt sortiment avgör också vilken butik kunderna väljer att handla hos, hävdar SIBA.
– Vi gör undersökningar och följer vilka produkter våra kunder efterfrågar och väljer noga ut vilket av sortimentet vi breddar, säger Fabian Bengtsson. Intresset för teknik förändras hela tiden och vi måste ständigt lyssna på vad våra kunder vill ha.

Att julen står inför dörren gör sig bemärkt i elektronikbranschen.
– Julen är vår viktigaste försäljningsperiod och därför väljer vi att lägga premiären för satsningarna just nu, säger Fabian Bengtsson. Handelns utredningsinstitut tror på en försäljningsökning på fem procent i vår bransch. Vi tror också på försäljningsrekord i jul. Produkterna som kommer att driva försäljningen är smartphones, espressomaskiner, spel och småelektronik.

SIBA Backaplan, Göteborg
SIBA Backaplan som funnits sedan 1974 är SIBAs första varuhus och koncernens största. Här testas nya idéer och kontakten mellan huvudkontoret och butikspersonalen är nära då huvudkontoret ligger ovanpå varuhuset. Det var i Göteborg 1951 som SIBAs verksamhet startade.

SIBA Växjö
SIBAs historia började 1987 i Växjö då Radars köptes som sedan omvandlades till SIBA. Upptagningsområdet runt Växjö är stort, inflyttningen och företagsamheten är hög och det finns mycket detaljhandel. På SIBA Växjö råder sedan några år webbpriser, samma priser som på siba.se, fast utan frakt.

Öppettider den 25/11
SIBA Backaplan 9-19
SIBA Växjö 9-19

SIBA har funnits på hemelektronikmarknaden i snart 60 år och är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 56 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,2 miljarder 2008/2009.