SIBA AB

SIBA uppmanar konsumenter att leta efter dyra priser

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 14:30 CEST

I dagarna så släppte SIBA en ny smartphone-applikation som går ut på att svenska konsumenter jagar och delar med sig av produkter vars priser är dyrare i konkurrenternas butiker än hos SIBA.
Tyvärr finns det aktörer inom hemelektronikbranschen som inte kör med öppna kort. Priserna på samma vara kan skilja mellan butikerna och hemsidan, ibland skiljer sig även butikspriset inom samma kedja beroende på vilken butik du besöker. Vi vill hjälpa till i kampen om en ärligare och rättvisare prissättning för alla, säger Susanne Ehnbåge, Vice VD SIBA.

Våren 2012 tog SIBA det första viktiga steget i kampen mot en ärligare prissättning, genom att ta bort skillnaden mellan butikspris och webbpris, vilket innebar att alla kunder får samma låga pris i de fysiska butikerna som på siba.se. Den nya appen, ”Den Stora Prisjakten” är ytterligare ett steg i strävan att öka transparensen på den svenska hemelektronikmarknaden och samtidigt höja prismedvetandet hos de svenska konsumenterna. Svenskar är idag, generellt sett bra på att jämföra priser innan de handlar, men även jämförelser via hemsidor eller butiksbesök kan ibland ge en skev bild av prissituationen. Hos flertalet av kedjeaktörerna skiljer det fortfarande i pris mellan deras fysiska butiker och nätshoppar, likaså skiljer sig ofta priset på samma vara mellan olika fysiska butiker inom samma kedja.

– Detta innebär att en och samma artikel, hos en konkurrent kan vara dyrare i en butik utanför Göteborg än i en butik inom samma butikskedja inne i Göteborg. Vi vill att vår nya applikation ska bidra till att svenska konsumenters prismedvetenhet ökar och att de verkligen tar sig tiden att göra en ordentlig prisjämförelse innan de handlar. På SIBA är vi stolta över att kunna säga; att alla kunder oavsett vart de bor, hur de än väljer att handla (på nätet eller i butik) alltid får samma låga pris, säger Susanne Ehnbåge.

Appen smyglanserades torsdagen den fjärde april och i samband med lanseringen startade den första av många tävlingar på www.denstoraprisjakten.se där åtråvärda presentkort från SIBA finns i prispotten. Varje vecka under hela april och maj kommer två vinnare att koras som får ett presentkort, värt 1 000 kronor vardera, vilket kan användas i alla SIBA butiker samt på www.siba.se

– Det är enkelt att delta i tävlingen. Man laddar smidigt ner appen ”Den Stora Prisjakten” till sin smartphone, appen finns i både App Store och Google Play. Sen är det bara att besöka en av våra konkurrenters fysiska butiker, leta upp en produkt som finns hos både dem och SIBA samt jämföra om priset är dyrare hos konkurrenten, ta en bild på prisskylten och ladda upp den via appen, avslutar Marina Davarinou, marknadschef SIBA Sverige.

Om SIBA: SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. Vi är ett familjeföretag i tredje generation och har funnits på den svenska hemelektronikmarknaden i över 60 år. Vi säljer produkter inom ljud och bild, data och telefoni samt hushåll och personvård i våra butiker och på www.siba.se. SIBA har i dag butiker i Sverige och Norge, men finns även representerade i Danmark genom företaget ComputerCity som är en filial till SIBA AB.