SIBA AB

SIBA utökar sortimentet med produkter för bättre hälsa

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 15:30 CEST

SIBA utökar sortimentet med produkter för bättre hälsa

En våg av trender och diskussioner om att äta nyttigare, gå ner i vikt inför sommarsemestern eller bara tänka på vad man stoppar i sig sköljer över Skandinaviska befolkningen. Och i dess spår ökar efterfrågan på produkter som kan hjälpa individen att nå målet.

Redan under 2013 såg SIBA genom sina siffror ökat intresse för hälsa och vård. Juicepressen blev årets julklapp och kort därefter så såg man på SIBA en ökning motsvarande nästan 400 procent på Smoothie-apparater och mixers.

Lanseringen för nästa stora produktgrupp gick av stapeln i början av året, då breddade SIBA sitt sortiment med så kallade armburna aktivitetsband och flera typer av pulsmätare. Vid årsskiftet var utbudet smalt men i dagsläget finns det en uppsjö av diverse olika aktivitetsmätare. Några av dem mäter aktiviteten av såväl steg per dag till aktiviteter under sömnen. Två bra exempel är Garmin Vivofi t som också kan mäta din puls med hjälp av pulsband och Fitbit Flex vars försäljning har överträffat SIBAs prognoser.

– Fitbit Flex som vunnit många internationella priser*, mäter helt enkelt hur många steg du gått, antal kalorier som du bränt, samtidigt som den hjälper till att kartlägga användarens sömnvanor. Du anger dina mål i appen till Fitbit och resultatet uppdateras trådlöst i realtid via Bluetooth Smart till din Smartphone. En annan rolig funktion är att man enkelt kan jämföra sina aktiviteter med andra användare och därigenom dela med sig av sina framsteg alternativt sporra varandra till större framsteg . Det är en otrolig produkt som kan förändra livet för många, säger Peter Groom,  Sales Director Fitbit Northern Europe.

– Vi jobbar i en mycket föränderlig bransch och har stor insyn i produktutvecklingen som sker inom hemelektronikmarknaden. Innan årets slut kommer vi säkerligen se en utveckling av dagens utbud av aktivitetsmätare och jag tror att denna produktkategori är en stark kandidat till årets julklapp säger Ferenc Peterhagen, inköpschef på SIBA.  Och fortsätter; – Det är extra roligt att kunna tillhandahålla en produkt som kan påverka en människas hälsa som denna kategori av produkter faktiskt gör.

För navigationstillverkaren Garmin, är satsningen på aktivitetsband och pulsklockor enormt stort.
– Området har haft en snabb tillväxt och är i dagsläget ett viktigt fokusområde för oss. Många fantastiska produkter finns redan ute och nya produkter som matas med ännu fler och bättre funktioner är under ständig utveckling. Vi gläds mycket över att SIBA delar vår framtidstro på denna fantastiska produktgrupp och ser fram emot att tillsammans med dem hjälpa fler människor till välmående och bättre hälsa, säger Magnus Gahlin, Försäljningschef Garmin

Fakta aktivitetsband
Den stora skillnaden mot en traditionell pulsklocka och aktivitetsband är att aktivitetsband mäter hela din dagliga aktivitet och sömn medans en pulsklocka mäter din aktivitet vid träning. Ett aktivitetsband är också mer diskret och för många en väldigt tilltalande accessoar. De flesta kommer med utbytbara band så att användaren själv kan välja färg efter dagshumör. Aktivitetsbanden finns i en rad olika utföranden och priser – mer information om dessa finner ni på siba.se.

* Best of CES 2013 – Wearable health tech winner, Mashable Choice 2013, Stuff Gadget Awards 2013  winner, Xataka Spain – accessory of the year winner

Om SIBA: SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. Vi är ett familjeföretag i tredje generation och har funnits på den svenska hemelektronikmarknaden i över 60 år. Vi säljer produkter inom ljud och bild, data och telefoni samt hushåll och personvård i våra butiker och på www.siba.se. SIBA har i dag butiker i Sverige och Norge, men finns även representerade i Danmark genom företaget ComputerCity som är en filial till SIBA AB.