SIBA AB

SIBAs Fabian Bengtsson blir actionhjälte

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2011 07:45 CET

Tillsammans med de prisbelönta spelutvecklarna Hello There har SIBA utvecklat ett datorspel där företagets VD iklär sig rollen som prisjägare. Utrustad med prispistol tar sig Fabian Bengtsson fram genom Göteborgs gator i jakt på dyra varor som behöver prissänkas.

Spelet kommer att släppas lördagen den 3 december och i samband med det startar en tävling med presentkort från SIBA i prispotten. I spelet är prisjägaren Fabian ute på jakt efter låga priser och på vägen stöter han på hinder i form av robotliknande varelser. Genom att skjuta prislappar på robotarna sänker spelaren robotarnas livskraft och får därmed allt lägre poängsumma, vilket är spelets mål. ”Som prisjägare är låga summor självklart bättre än höga så det känns naturligt att man tävlar om att ha lägst poäng, säger SIBAs webbchef Isabel Bengtsson.

Fabian Bengtsson själv är nöjd med spelet. – Vi utmanar hela tiden vår reklambyrå att komma med kreativa och annorlunda idéer. Fabian prisjägaren är ett resultat av ett nära samarbete mellan SIBA, Valentin & Byhr och Hello There. Jag är väldigt nöjd med tolkningen av SIBAs koncept i form av ett datorspel och medger att det är ett riktigt roligt spel som är smått beroendeframkallande, säger han.

Även Oskar Eklund, VD för Hello There som är en del av IT-konsulten Know IT, är nöjd med resultatet. – Att göra ett skjutspel för familjeföretaget SIBA, utan att trampa snett, var en stor utmaning. Men genom att para ihop actionkomedi med plattformsspel, där hjälten varvar skjutande med komiska repliker, träffade vi helt rätt.

– Ur ett marknadsföringsperspektiv så känns det både kul och spännande med en helt ny medieform som gör oss unika i branschen. Spelet ger en ny dimension till vår mediemix och för fram vår slogan ”Lägre priser – bättre service” på ett lekfullt sätt, avslutar Susanne Järkbratt Ehnbåge, Vice VD och Marknadschef på SIBA.

Fakta om Fabian prisjägaren
Datorspelet Fabian prisjägaren kommer från och med den 3 december att finnas tillgängligt via SIBAs hemsida. Spelet är kompatibelt med både PC- och Mac-datorer.

Mellan den 3 december och den 15 december pågår en tävling där de tio bästa resultaten löpande uppdateras på SIBAs hemsida. De spelare som innehar placeringarna ett till tio när tävlingen avslutas vinner var sitt presentkort värt 1000 kronor.

Fakta om SIBA
SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. SIBA är ett familjeföretag och grundades 1951. Företaget firade i år 60 år och har totalt 50 butiker i Sverige, Norge och Danmark. SIBA står för Lägre priser, bättre service.