Alexed Promotion

Sibirien släpper minialbumet När Jorden Blev Rund

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2014 14:50 CEST

För ett år sedan släppte gruppen Sibirien med David Björk som frontperson sin debut-EP.

På den fick singeln Snart regnar stormen in mycket bra mottagande av både bloggare och radiostationer över hela landet. Många jämförde Sibiriens musik med KentJonathan Johansson och Thåström.

Under våren släpptes singeln Eld, som även den fick mycket fint mottagande.

Efter en sommar i studion är det dags för Sibirien att släppa sitt minialbum När Jorden Blev Rund.

En skiva som är än mer strukturerad än debuten, där allt är mer välskrivet och konceptuellt. Bandet har tagit det de började med på debuten och dragit till sin spets.

Resultatet är sju spår som är lite mörkare, och än mer tänkvärda än sist.

”Nu ska jag börja jobba med någonting helt nytt, för jag känner att jag har tagit dom här tankarna och tongångarna så långt jag kan ta dom,” berättar David när han lagt sista händerna på de sju låtarna. Nu ser David fram emot att Sibirien ska få möta publiken med livespelningar, samt börja jobba på nytt material när väl tankarna från När Jorden Blev Rund lagt sig.

Som singel har David valt titelspåret När Jorden Blev Rund
”Texten innehåller referenser till 9/11, Peak oil, Robert McNamara och handlar på det stora hela om våld som föder våld. Om hur historielöst allmänheten reagerar på dagens konflikter, utan att ifrågasätta eller ta lärdom av det som hänt tidigare. Just uttrycket ”När Jorden Blev Rund” är här en metafor för den sista dagen.”

När Jorden Blev Rund släpptes via iTunes och Spotify den 12:e september.
Titelspåret hade premiär på PSL den 10:e September.

Lyssna:
iTunes
Spotify
SoundCloud

Läs mer om Sibirien på Facebook.

Mess Productions är ett kreativt PR-företag baserat i Göteborg.
Vårt mål är att musikaliska talanger ska bli upptäckta av sin publik och att hjälpa dem skapa en god bas att utvecklas på.

För kontakt, bokningar och intervjuer, maila Johan Alexedjohan@messproductions.se eller 0705-188974.