Meerkat Recordings

Sidstars album Costa Del Dub strålar med soliga vibbar i vintermörkret

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 15:16 CET

Svenske artisten Sidstar släpper Costa Del Dub: sitt andra chiptune elektronika album från en vinter i solen på södra spaniens kust. Mitt i den svenska vinterkylan, den 27 december, premiärspelas två låtar från albumet i Elektroniskt i P2.

Sidstar reste till solkusten från ett vintrigt Stockholm med en Teenage Engineering OP-1 synth. På Costa Del Dub inspireras Sidstar av platser och möten i solen: en galen granne i Malaga; festande britter i Fuengirola; en störig grovis i Marbella. Röster och spår av dessa möten flimrar förbi i sidstars låtar.

Sidstars nya album är en orgie i elektronisk dub och melodier från sydspanska miljöer, med influenser från Prince Jammy’s legendariska album ”Computerized Dub,” via tidiga Alien Dread till Disrupt’s TVspelsdub på skivbolaget Jahtari. Med detta andra album på svenska skivbolaget Meerkat Recordings följer Sidstar upp sitt tidigare album ”In Andalucia,” som var en resa i synthpionjärers fotspår.

Mer info, se: http://meerkatrecordings.se/

kontakt och promo/ recensions nerladdning av albumet: info@meerkatrecordings.se

RELEASE DATUM 2014-01-15

Det svenska skivbolaget Meerkat Recordings sprider subversiv dub likt ettriga surikater i underjordiska gångar. Basens övertygande kraft är det centrala elementet för Meerkat Recordings.

"Meerkat Recordings är på många sätt Sveriges första moderna skivbolag för bas." Kristofer Anderson i DIY, Modernista 2013

Länkar: