Tieto Sweden AB

Siemens Mobile förhandlar med TietoEnator om outsourcing av FoU-tjänster

Pressmeddelande   •  Maj 28, 2003 08:01 CEST

Siemens Mobile, finska Siemens Osakeyhtiö och TietoEnator har tecknat en avsiktsförklaring angående outsourcing av mjukvaruutveckling inom mobila nätverk. Det första steget i samarbetet gäller delar av Siemens Mobiles FoU-verksamhet (Forskning och Utveckling) i Finland.

Samarbetet är planerat att påbörjas i juli 2003. Omkring 25 anställda inom produktutvecklings- och testverksamheten vid Siemens Mobile i Finland kommer att flyttas över till TietoEnator. De anställda behåller gällande anställningsavtal.

- Samarbetet med TietoEnator stärker Siemens Mobiles position som en ledande leverantör av mobila end-to-end-lösningar. TietoEnators breda kompetens inom mobil teknik gör företaget till en attraktiv samarbetspartner. Avtalet gör det också möjligt för oss att utforska andra möjliga samarbetsområden och samarbetsmodeller, säger Petteri Kleemola, direktör vid Siemens Mobile, Finland.

För TietoEnator är samarbetet med Siemens ett viktigt strategiskt steg och stärker ytterligare företagets ledande ställning inom telekomrelaterad FoU.

- Avtalet öppnar nya möjligheter för oss att nå ut med våra tjänster och lösningar till de globala aktörerna på telekommarknaden vilka samverkar i allt större utsträckning. Speciellt gäller detta värdeadderande tjänster som gemensamma utvecklingsprojekt och testning av interoperabilitet, säger Pentti Heikkinen, ansvarig för affärsområdet Telecom & Media inom TietoEnator.

TietoEnator Telecom & Media har 2800 anställda i 12 länder.

För ytterligare information, kontakta:

TietoEnator: Pentti Heikkinen, President, Telecom & Media Business Area,
+358 9 862 60780, +358 400 438611

Siemens Mobile: Petteri Kleemola, Director, Information and Communications Mobile, Siemens Osakeyhtiö, +358 (0)10 511 3613, +358 50 610 61.

TietoEnator är en av de ledande arkitekterna bakom uppbyggnaden av ett effektivare informationssamhälle och dessutom Nordens största företag inom IT-tjänster. TietoEnator fokuserar på konsulttjänster, utveckling samt drift och förvaltning av kundernas verksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och kompetens inom den senaste IT-utvecklingen. TietoEnator har 13 000 experter i över 20 länder.
www.tietoenator.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har 426 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder Euro. Siemens Osakeyhtiö in Finland verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik och trafikteknik. Senaste affärsåret nåddes en omsättning på drygt 410 miljoner euro och antalet medarbetare är 1360.

TIETOENATOR ABP