BT in the Nordics

Siemens och Nortel stöder BT:s globala kundtelefoni

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2005 16:11 CET

BT tillkännager i dag ett samarbete med Siemens Communications och Nortel för att förse BT:s globala telefonikunder med utrustning, övervakning och support för system och infrastruktur. BT ansvarar för drift och övervakning av en rad olika telefoniutrustningar och andra kommunikationslösningar i över 120 länder. BT:s nätverk av globala operatörscentra levererar redan tjänster för globalt verksamma företag på en land-för-landbas. I samarbete med Siemens Communications och Nortel, kan BT nu erbjuda en utökad global räckvidd för att minska utgifterna för telefonin och förbereda för övergång till IP-telefoni och VoIP-plattformar. ”Överenskommelsen med Siemens och Nortel snabbar på möjligheten att leverera kundanpassade lösningar med fokus på telefoni och IP-konvergens”, säger en talesman för BT och fortsätter: ”BT upplever nu en kraftig ökning av intresset för satsningen på ICT med faktorer som ger bättre service och synliga förbättringar till lägre kostnader i kundföretagens affärer.” Genom sin närvaro i över 150 länder kan Siemens stödja BT vad gäller underhåll och support för olika växelleverantörslösningar över hela världen. Lokal styr-ning av globala kundrelationer förenklar pågående underhåll och kundanpas-sade lösningar som till exempel övergången till kommunikationssystem som stöder olika affärsbehov hos kunderna. Nortel har samarbetat med BT i över 13 år i Europa för att leverera affärskritiska ICT-lösningar för att säkra och garantera verksamheten hos många av världens största och mest krävande organisationer. Genom att utveckla förmågan att tillsammans leverera sådana lösningar globalt, menar Nortel att kundföretagen vinner på kombinationen av BT:s närhet till användarna och Nortels affärslösningar. Vid frågor, Göran Sachs, informationschef, BT Nordics, tel.: 0708-60 41 09. BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar för kundföretag i Europa, på de amerikanska kontinenterna och i Asien-Pacificområdet. Bolagets inriktning är att erbjuda IT- och nättjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster samt högvärdiga bredbands- och internetprodukter och –tjänster. BT är uppdelat i tre affärsområden: BT Retail, som levererar fasta och mobila kommunikationstjänster och lösningar samt IT- och nättjänster till över 20 miljoner företags- och privatkunder i UK. BT Wholesale, som levererar nätlösningar och –tjänster inom UK till mer än 600 fasta nät- och mobiloperatörer och tjänsteleverantörer, inklusive bredband och privata nät. BT Global Services, i vilket ingår den nordiska verksamheten BT Nordics, som levererar internationella IT- och nättjänster för att möta sådana behov från större globalt verksamma organisationer. BT Global Services är verksamt i mer än 130 länder och kan också erbjuda internationella carriertjänster. Verksamhetsåret 2003/04 (31 mars 2004) var BT Groups omsättning GBP 18,519 miljoner (eller motsvarande ca 250 miljarder kr) med en vinst före goodwillavskrivningar, extraordinära poster och skatt på GBP 2,013 miljoner. BT Group plc är börsnoterat i London och New York. British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag till BT Group och innesluter alla verksamheter och tillgångar i BT Group. För mera information, gå till www.bt.com/aboutbt