SIF

Sif framför kondoleanser med anledning av Anna Lindhs bortgång

Pressmeddelande   •  Sep 11, 2003 12:23 CEST

Sif framför i dag i ett brev till regeringen från förbundsordförande Mari-Ann Krantz följande kondoleanser med anledning av Anna Lindhs bortgång:

Med bestörtning och sorg har vi i dag mottagit beskedet att Sveriges utrikesminister Anna Lindh avlidit. På Sifs vägnar - alla våra medlemmar, förtroendevalda och anställda - vill jag framföra vår djupa medkänsla med Anna Lindhs anhöriga.

Som Sveriges utrikesminister var Anna Lindh en av de främsta företrädarna för Sverige och därmed för de demokratiska värderingar som är grunden i vårt samhälle. Anna Lindh arbetade under hela sin levnad för fred, frihet och mänskliga rättigheter. Som företrädare för Sveriges regering var hon vår röst i världen för det öppna samhälle, präglat av delaktighet och respekt för individen, som vi inom de svenska folkrörelserna vill arbeta för.

Vi vill uttrycka vår tacksamhet för det Anna Lindh åstadkom under sin levnad för vårt gemensamma bästa. Vårt ansvar är nu att fullfölja hennes insatser genom att tillsammans över alla gränser sluta upp kring föresatsen att skydda och stärka det demokratiska samhället i Sverige och i världen. Så vill vi hedra Anna Lindhs minne.

Sifs förbundskansli på Olof Palmes Gata flaggar i dag på halv stång och kommer att göra det även på begravningsdagen.

Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se
Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se
Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070-689 72 32, laila.edholm@sif.se

Pressjour tel: 08-508 972 02