SIF

Sif lanserar unik undersökning och stimulansförslag för 3G-marknaden:Hitta rätt och e-post - öppnar dörren till 3G-marknaden

Pressmeddelande   •  Jul 08, 2003 10:28 CEST

Hitta rätt väg via mobilen, e-post och videotelefoni.
Det är de mest intressanta 3G-tjänsterna till mobiltelefonen visar en opinions-undersökning som ingår i rapporten "3G - evolutionen" skriven av Sifs branschekonom Magnus Kjellsson. Intresset för de nya tjänsterna är dock något avvaktande enligt undersökningen som presenteras i dag.

- Både undersökningen och rapporten visar att nu måste operatörerna börja det pedagogiska arbetet med att visa upp 3G-tjänster som kunderna vill ha, förstår och har nytta av. Det krävs för att det ska bli ett genombrott för 3G-marknaden, säger Sifs branschekonom Magnus Kjellsson.

Totalt deltog 1 250 personer i undersökningen och det är störst intresse för hitta rätt väg via mobilen (positioneringstjänster) där närmare 50 procent tycker det låter intressant. Att kunna läsa och skicka e-post genom mobilen tycker ca 40 procent låter intressant och videotelefoni lockar närmare 30 procent. Möjligheten att spela avancerade spel med mobilen tycks inte ha någon större framtid då endast 6 procent har det önskemålet. Män och yngre mobilägare är överlag mer intresserade av tjänsterna. Men det är få som vill betala extra för dem.

- Det måste skapas en tydlig prismodell för användarna. Att ta betalt per minut kommer inte att fungera framöver, det är mängden av dataöverföring som ska prissättas, säger Magnus Kjellsson som också pekar på att momssatsen på digitala medier är 25 procent jämfört med papperstidningar med 6 procent som en annan stoppkloss för utvecklingen.

- Sverige har förutsättningarna att leda utvecklingen inom mobil teknologi och 3G-marknaden är viktig för att åter få fokus på IT- frågorna, säger Magnus Kjellsson.

Rapporten och undersökningen finns på www.sif.se eller kan fås via Sifs presstjänst.