SIF

Sifmedlemmarnas besked inför avtalsrörelsen: - Nu måste det satsas på kvinnorna

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2003 08:57 CEST

På min arbetsplats finns osakliga löneskillnader mellan könen. Det svarar över 40 procent av de kvinnliga deltagarna i det rådslag som hållits på Sifs webbsida inför avtalsrörelsen 2004 och som presenteras i dag. Bara 12 procent av männen håller med. För männen är möjligheten att kombinera arbete med familj viktigare – 43 procent av männen sätter denna fråga främst.

- Vår egen statistik visar en oförklarad skillnad på 2 180 kronor per månad mellan mans- och kvinnolönerna i Sif. Jag har svårt att tro att männen gör arbetet 2 000 kronor bättre. Män ser män, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz.
- Rådslaget ger oss definitivt stöd att göra de osakliga löneskillnaderna mellan kvinnor och män till en huvudfråga i avtalsrörelsen, säger Mari-Ann Krantz.

Hälften av kvinnorna tycker att osakliga löneskillnader är den viktigaste jämställdhetsfrågan som Sif ska driva i avtalsrörelsen. 30 procent av männen instämmer, i Sifs rådslag där närmare 20 000 medlemmar svarat på en webbenkät och 150 möten hållits på på avdelningar och klubbar runt om i landet.

Sammanställningen visar även att över 60 procent anser att det inte finns någon beredskap på arbetsplatsen vid arbetstoppar och sjukfrånvaro och närmare 70 procent vill ha kortare arbetstid. Över hälften av de svarande anser sig inte kunna påverka sin lön och över 35 procent känner inte till lönekriterierna på sitt företag.

www.sif.se finns en sammanställning av Sifmedlemmarnas besked i rådslaget inför Avtal 2004.

Presskontakt:
Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se,
Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se,
Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070- 689 72 32, laila.edholm@sif.se

Pressjour tel: 08-508 972 02