Nätvinhandlarnas Branschorganisation

SIFO-undersökning kring alkohol visar på att 62 % av svenska folket vill handla vin på nätet

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2013 07:51 CEST

En SIFO-undersökning beställd av Nätvinhandlarnas Branschorganisation visar på att en majoritet av svenskarna tycker att man skall kunna handla vin på nätet. Svenska folket som handlar på nätet prioriterar i första hand god kvalitet på vinerna och i andra hand viner som inte finns på Systembolaget. 62 % tror att det är lagligt att handla vin på nätet om man följer samma regler som Systembolaget och 80 % svarar att man inte kommer att handla mer vin om man beställer på nätet istället för i Systembolagets butiker.

- Undersökningen visar på att svenska folket är klokare än vad vissa bedömare befarat. Samtliga våra medlemsföretag fokuserar på viner av god kvalitet då vi vet att det är just det som vår målgrupp efterfrågar, säger Ole Nielsen, ordförande för Nätvinhandlarnas branschorganisation.

Sedan Nätvinhandlarnas Branschorganisation bildades i maj har Systembolaget försökt skapa en bild av att de fria vinhandlarna på nätet är ett hot mot folkhälsan. Detta trots att en försvinnande liten del av såväl marknadsföring och försäljning kommer från våra medlemsföretag.

- Egentligen är det väldigt enkelt. Det är kommersiellt ointressant för oss nätvinhandlare att satsa på de produkter som människor med alkoholproblem oftast är intresserade av. Vi tror de flesta förstår att det finns betydligt värre alkoholistfällor än viner av bättre kvalitet. Inte heller är t ex röda Bordeauxviner ungdomarnas förstahandsval, säger Ole Nielsen.

Nätvinhandlarnas branschorganisation bildades i maj 2013 med syftet att bidra till nyanseringen av svensk nätvinhandel. Organisationen är öppen för alla vinhandlare med tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner som förbinder sig att betala svenska skatter och avgifter, följa svensk lag och att uppfylla medlemskraven kring hur man marknadsför sig och att man genomför noggranna kontroller av ålder, mm vid leverans. Den som inte lever upp till de gemensamma kraven riskerar ytterst att uteslutas ur branschorganisationen.

BILAGA

SIFO sidan 2 & 9 för PRM 130903

Mer information:

Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas Branschorganisation, 0709-43 34 38 eller on@winefinder.dk.

SIFO: Toivo Sjörén, 08 -507 42 350 eller toivo.sjoren@sifo.se