Klarna AB (publ)

SIFO: Var femte svensk kan tänka sig att handla med mobilen - men vill betala i efterhand

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 09:00 CET

En undersökning utförd av SIFO i samarbete med nätbetalningsföretaget Klarna visar att en femtedel av svenskarna (19 procent) kan tänka sig att handla med mobilen, där män är mer positiva än kvinnor. Bland svenskar upp till 30 år är intresset ännu större och mer än var tredje (32 procent) uppger att de är positiva till att handla varor och tjänster med mobilen.  Och intresset ökar - var tionde svensk tror att de kommer handla mer med mobilen inom det närmaste halvåret.

Samma undersökning visar även att svenskarna bryr sig mycket om vilka betalningsalternativ som e-handlarna erbjuder inför köp. Sju av tio anser att det är viktigt att känna till de olika betalningsalternativ som erbjuds innan de handlar på nätet. 42 procent uppger att de helst vill betala i efterhand via faktura när de gör inköp med mobilen, vilket gör efterhandsbetalningar till det mest populära alternativet.

- Det finns stor potential i mobil handel, men jag tolkar vår undersökning som att konsumenterna fortfarande är något tveksamma eftersom de efterlyser enklare och tryggare betalningsalternativ.  säger Magnus Fredin, försäljningsansvarig för Europa på Klarna. Handlarna håller just nu på att utveckla sina mobila handelsplatser och vi ser ett stort intresse för enkla och säkra betalningslösningar från dem. Konsumenterna vill kunna handla med så få knapptryckningar som möjligt, och jag tror att just enkelheten blir avgörande för att den mobila handeln verkligen ska ta fart.

*Undersökningen genomfördes via TNS SIFOs riksrepresentativa konsumentpanel under augusti 2011. 1 000 män och kvinnor över 16 år, som alla handlat online, intervjuades.

För mer information, kontakta:
Erika Petersson
Presskontakt, Klarna
E-post: press@klarna.com

Magnus Fredin
Försäljningsansvarig för Europa, Klarna
Tel: 076 -52 600 27
E-post: fredin@klarna.com

Om Klarna
Klarna grundades 2005 för att skapa en tryggare, enklare och roligare handel på nätet. Detta görs genom att låta konsumenten få varan först och betala sedan, samtidigt som Klarna tar kredit- och bedrägeririsken åt sina anslutna e-butiker. Målet är att säljare och köpare världen över ska kunna handla med varandra – helt friktionsfritt. Idag har Klarna mer än 12 000 anslutna e-butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Holland. Företaget har 600 anställda och är ett av Sveriges snabbast växande bolag.

www.klarna.com