SIF

Sifs förre förbundsordförande Inge Granqvist har avlidit

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2003 09:00 CEST

Inge Granqvist, Sifs förre förbundsordförande, har avlidit efter en längre tids sjukdom i en ålder av 72 år.

Inge Granqvist var ordförande i Sif i femton år, från 1978 till 1993. Med en bakgrund inom verkstadsindustrin kom Inge Granqvist att engagera sig fackligt och blev 1976 avdelningsordförande i sin hemstad Malmö. Han behöll denna lokala förankring som avdelningsordförande även under större delen av sin förbundsordförandetid och var också vice ordförande i TCO under åren 1979-1994.

Inge Granqvists tid som förbundsordförande präglades av ett stort samhällspolitiskt engagemang och insatser för att utveckla det fackliga arbetet utifrån de arbetsrättsliga lagar som stiftades under 1970-talet.
- Inge Granqvist hade en fantastisk bredd vad gäller kunskaperna inom det fackliga området. Det väckte respekt och förtroende hos både med- och motparter, säger Mari-Ann Krantz, Sifs förbundsordförande.
- Men Inge Granqvists engagemang var djupare än så. Vi minns honom som en sann internationalist som brann för rättvisa och solidaritet med utsatta människor i vår omvärld, säger Mari-Ann Krantz.
- Vi minns honom också som en kär vän, som alltid hade nära till stöttande ord och varm omtanke om oss alla. Vår saknad är stor.

1994 instiftade Sif Inge Granqvists stipendium för internationell solidaritet. Det delas ut årligen till personer eller organisationer som har främjat internationell solidaritet och bekämpat främlingsfientlighet och rasåtskillnad.