Malmö Opera och Musikteater

Signerat Joseph Swensen 27 sept

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 11:10 CEST

Hej Pressen

Nästa lördag 27 september inleds konsertserien SIGNERAT JOSEPH SWENSEN säsongen 2008 / 2009.

Joseph Swensen kommer att inleda kvällen redan kl 17 då han håller en introduktion till kvällens konsert (om ca 30 minuter) i salongen.
Konserten startar kl 18.

Joseph Swensens och Malmö Operaorkesters konsert 27 september innehåller Adagio for strings av Samuel Barber och Bela Bartóks konsert för viola och orkester där violasten Stanislav Popov är solist. Efter paus framförs Ludwig van Beethovens Symfoni nr 3 Ess dur "Eroica".
Konsertmästare är Paul Waltman.

Efteråt kommer Joseph Swensen att äta tapas i Operagrillen där han gärna diskuterar konserten med publiken!

RECENSENTER är välkomna att övervara konserten
OSA senast 25 september.

Joseph Swensen är sedan tre år tillbaka Malmö Operas chefdirigent. Genom konserterna i serien SIGNERAT JOSEPH SWENSEN vill Swensen bland annat förbereda publiken inför operauppsättningarna.  Denna säsong önskar han speciellt återspegla Samuel Barbers musik inför uppsättningen av VANESSA som han dirigerar (premiär 14 mars) liksom han förra säsongen fokuserade på Richard Strauss inför SALOME. Självklart kommer mycket annan musik också att framföras under konserterna - se övriga program nedan.

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Publicity Manager

Malmö Opera
SE-200 10  Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

SIGNERAT JOSEPH SWENSEN - 14 november 2008
Dirigent: Joseph Swensen
Solister: Marie Åström, Thomas Bowes

Konserten inleds med Maurice Ravels Introduction & Allegro med harpsolist Marie Åström. Därpå framförs Samuel Barbers violinkonsert med gästande violinsten Thomas Bowes. Efter paus framförs Claude Debussys La Mer.
SIGNERAT JOSEPH SWENSEN 14 november 2008

SIGNERAT JOSEPH SWENSEN - 21 mars 2009
Dirigent: Joseph Swensen
Konsertmästare: Renée Ohldin
Konserten inleds med Clara Schumanns Fyra romanser och Robert Schumanns Intermezzo från "F-A-E" (Frei Aber Einsam), alla arrangerade av Joseph Swensen som dessutom själv spelar violin.
Därpå framförs Richard Strauss Hornkonsert med gästande hornsolisten Radovan Vlatkovic. Efter paus framförs Johannes Brahms Sinfonia i B, orkestrerad av Joseph Swensen.  Delar av konserten kommer att spelas in för utgivning på CD.
SIGNERAT JOSEPH SWENSEN 21 mars 2009

SIGNERAT JOSEPH SWENSEN - maj 2009
Dirigent Joseph Swensen

Samarbete med Musikhögskolan i Malmö
Under denna konsert framförs Gustav Mahlers Symfoni nr 6 (a-moll).
SIGNERAT JOSEPH SWENSEN 23 maj 2009