Syneidos Kvalitetslitteratur AB

Sigrid Rudebecks gymnasium vinner poesitävling efter dramatisk spurtstrid

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 15:02 CET

Det lilla bohuslänska bokförlaget Syneidos Kvalitetslitteratur har under vintern ordnat en poesitävling för västsvenska skolelever. Mängder av vackra dikter har sänts in. Lag från tre skolor har nominerats till final. De kommer från Sigrid Rudebecks gymnasium, Göteborg, Tingbergsskolan, Lödöse och Forsenskolan, Tidaholm. Fram till söndagen den 18 mars pågick omröstning om dessa tre bidrag på Facebook. Slutspurten blev dramatisk. Sigrid Rudebecks gymnasium hade länge haft ledningen men blev under morgonen passerade av Tingbergsskolan. Därefter följde en tät kamp under dagen och kvällen och när tävlingen avslutades vid midnatt stod Sigrid Rudebecks gymnasium som segrare.

Tävlingen vände sig till alla skolor i Bohuslän, Dalsland, Halland och Västergötland och syftet är att öka intresset för poesi bland Västsveriges ungdomar. Förutsättningarna var att bidragen skulle bestå av minst tjugo dikter från minst tio elever. Det vinnande bidraget kommer att publiceras i bokform och släppas i samband med bokmässan i Göteborg i september. Eventuellt kan fler bidrag komma att publiceras. Tanken är att det ska bli ett återkommande evenemang så skolor som inte hann med den här gången kommer att få fler chanser.

Det lilla bohusländska bokförlaget som ger ut böcker med ledorden visdom, skönhet och hälsa