Vinovativa

Silja Line lanserar höstens Italieninspirerade Menu Signature

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 10:12 CEST

För fjortonde säsongen i rad presenterar Silja Line sin exklusiva sjurätters Menu Signature för alla riktiga gourméälskare. Höstens Menu Signature har komponerats av Silja Serenades kökschef Heikki Härmä som utifrån de valda vinerna skapat en unik och smakrik gastronomisk upplevelse i samarbete med det italienska vinhuset Barone Pizzini.

Östersjöns i särklass bästa gourmetupplevelse erbjuds ombord i Silja Lines
gourmetrestauranger. Höstens tema på Silja Line, ”Ciao Italia!”, är som det tydligt framgår just Italien. Därför har fartygens sommelierer valt den italienska vinproducenten Barone Pizzinis viner som utgångspunkt för menyn. Till vinerna har Silja Serenades kökschef Heikki Härmä med sitt team skapat en högklassig sjurättersmeny som bland annat stoltserar med hummercarpaccio, tryffelrisotto och stekt kalvfilé med Sangioveserödvinssås.

Kraven på vinleverantören är höga eftersom det krävs ett komplett utbud viner som innehåller mousserande, vita, röda och söta versioner. Pizzini, som är en av Italiens mest dynamiska producenter, äger vingårdar i fyra av landets mest betydelsefulla regioner vilket möjliggör en bred portfölj.

- Vi valde Barone Pizzini för att de lyckas producera viner som återspeglar sin region och som samtidigt erbjuder en modern smakprofil. Att samtliga viner dessutom är ekologiskt certifierade ligger i linje med vårt eget eko-tänkande, förklarar Heikki Härmä, kökschef på Silja Serenade. Den nya menyn innehåller flera innovativa maträtter och kombinationen med Pizzinis viner är väldigt spännande, avslutar Heikki.

Barone Pizzini leds av Silvano Brescianini som ägnat lång tid åt att hitta kärnan inom respektive vinregion. Han brinner för hantverket och utgår alltid från sina biodynamiskt skötta vingårdar. Tillsammans med Paolo Caciorgna, en av Italiens mest framstående vinmakare, producerar de eleganta viner från Italiens lokalt förankrade druvsorter.

- Det är med stolthet vi återigen agerar partner till Silja Line och deras klassiska Menu Signature. Barone Pizzini representerar ett Italien vi gärna vill dela med oss av, säger Mikael Monteil, VD på Vinovativa.

Höstens Menu Signature på Silja Line gäller fr.o.m. september till 18 januari 2011.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Tallink Silja AB, Janis Pavuls, Kommunikationschef
Tel: +46 (0)73 978 60 48, e-mail: janis.pavuls@tallinksilja.com

Tallink Silja AB är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafiken på Östersjön. Verksamheten drivs från Stockholm mot Tallinn, Riga, Helsingfors och Åbo, samt mellan Kapellskär och Paldiski. Tallink Silja ingår i Tallink-koncernen. AS Tallink Grupp är noterat på
Tallinnbörsen, som ingår i OMX.
www.tallinksilja.se

Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter.
www.vinovativa.se