Trendimport Trading

Silkevaddstäcke, den perfekta julklappen – etiskt, ekologiskt, varmt och skönt!

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 08:06 CET

Silkevaddstäcke, den perfekta julklappen

– etiskt, ekologiskt, varmt och skönt!

Täcken och kuddar av silkevadd är önskeklappen för många i år. Att sova i rena naturmaterial är ett krav för allt fler. Och dun är inte ett alternativ för dem som vill vara säkra på att det inte plockats från levande fåglar. Silkevadd är ett naturmaterial med fantastiska egenskaper.

Kineserna har sovit i silkevadd i tusentals år. Silket är glatt och lent och stöter bort smuts och damm. Det leder bort fukt och är resistent mot kvalster, mögel och svamp. Perfekt för allergiker och andra som är känsliga. Den känsliga silkelarven spinner silkeskokongen runt sig själv för att få en torr, luftig och värmekonstant miljö att växa i. Samma sköna egenskaper får man i sängen om man sover under ett silkevaddstäcke. En silkevaddskudde ger samma hälsosamma klimat närmast ansiktet.

Silkevadd är silket från de kokonger som spinns av tvillinglarver. Där går silket inte att haspla upp och väva till siden utan dras ut i tunna flor och läggs skikt på skikt till fyllning i täcken och kuddar.

– Sover man gott blir man snäll, frisk och stark. De som har sovit i silkevadd vill inte ha något annat och vi ser att många börjar upptäcka fördelarna med silkevadd. Själva är vi helt sålda! Ekologiska naturmaterial är ett måste för många. Täcken och kuddar från Seng Shui är handgjorda av rent mullbärssilke med överdrag av ekologisk bomull, säger Lena Calderon, som tillsammans med Caroline Knutsson-Hall startat Seng Shui i samarbete med Trendimport.

För återförsäljare, se www.sengshui.se

För mer information kontakta:

Lena Calderon, tel 0735-17 35 55, lena.calderon@sengshui.se

Seng Shui marknadsför täcken och kuddar av silkevadd. Produktionen sker hantverksmässigt i Jiangsuprovinsen i Kina. Seng Shui är resultatet av ett samarbete mellan PR-byrån Fri Kommunikation och Trendimport Gruppen. Trendimport Gruppen startade 2003 och har idag ca 35 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Kina. Bolaget omsatte 115 miljoner kronor 2008.  www.sengshui.se

Silkevadd, den ultimata lösningen

Mjukt, lätt och lent

Nästan varannan svensk är allergisk eller överkänslig och var tionde har astma. Silkevadd är starkt, smuts- och dammavstötande och inte så inbjudande för kvalster. Silkevaddstäcken tillverkas av rena naturmaterial och är helt fria från kemikalier.  De innehåller inte ludd eller små fibrer. Silket är resistent mot mögel och svamp. Därför är silkevadd bra för allergiker.

Svalt och torrt

Silket har en unik förmåga att reglera värmen och transportera bort fukt. Det ger ett luftigt och skönt klimat i sängen. Bra för de 45 procent av svenskarna som har problem med sömnen.

Helt naturligt

Silketrådarna kommer från kokonger som spunnits av tvillingar. Silkestråden i de kokongerna har trasslat ihop sig kan inte hasplas upp och vävas till sidentyg.  Silket från dessa kokonger dras ut till florstunna skikt som läggs på varandra till täcken och kuddar. Silkeslarverna äter mullbärsblad och är väldigt känsliga. Redan mycket små mängder gifter är dödliga för larverna och därför förbjudna att använda på mullbärsträden. Det förekommer varken kemikalier eller blekmedel i tillverkningsprocessen.

Tyget som omsluter silkevadden är av ekologisk bomull, certifierad med Öko-Tex 100.

Starkt och hållbart

Seng Shuis täcken och kuddar tillverkas för hand. Skikt på skikt av silkeflor sträcks ut över täckets hela längd och bredd. På samma sätt dras silket till kuddarna. Att täcket inte är quiltat är ett tecken på att det är gjort av silke av hög kvalitet. I Seng Shuis täcken är silketrådarna långa och starka och fäster i sig själva. Silkevaddstäcken av sämre kvalitet har kortare fibrer som kan vara uppblandade med sämre kvaliteter och till och med syntetfibrer. De måste quiltas för att hålla ihop. Seng Shui-täckena är luftigare. Ett silkevaddstäcke av hög kvalitet håller länge. I Kina går de till och med i arv. Vi ger 10 års garanti.

Seng Shui silkevaddstäcken

Tillverkas för hand av 100 procent mullbärssilke med överdrag av tätslagen ekologisk bomull. Certifierad med Öko-Tex 100.

Finns för enkelsäng 150 x 200, ca-pris till konsument: 1295 kronor.

och dubbelsäng 240 x 220, ca-pris till konsument: 1950 kronor.

10 års garanti.

Seng Shui silkevaddskuddar

Kudde av ren silkevadd på en kärna av polyester för att inte bli för platt. Kudden ger ett skönt stöd för nacken och sviktar tillbaka om du trycker på den. Silkevadden närmast ansiktet gör att kudden är mjuk, luftig och allergivänlig.

50 x 60 cm, ca-pris till konsument: 698 kronor.

10 års garanti.