Sala Silvergruva

Silvergruvans Dagar 2013

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 11:38 CEST

Vid Sala Silvergruva hålls nu i helgen 29-30/6 Silvergruvans Dagar, sommarens stora, historiska familjefest! Nytt för i år är att en av Sveriges mest välrenommerade skådespelare, Pierre Lindstedt, medverkar i rollen som sin folkkäre karaktär Spöket Staffan, känd från årets julkalender. Det verkar som om han blev kvarglömd på inspelningsplatsen i gruvan och nu irrar runt och hoppas på hjälp från barn i alla åldrar att hitta ut… Nu spökar det på Sala Silvergruva!

- Vi har under våren haft flera visningar av inspelningsplatserna från julkalendern som alla varit fullsatta, men att barnen nu får se dem live och prata med en av karaktärerna känns som ett klockrent sommaräventyr, säger Johan Björkman, VD vid Sala Silvergruva. - Vi har Sveriges häftigaste silvergruva och, om man nu kan säga så, ett livs levande spöke.

Helgen som kommer är sommarens höjdpunkt på Sala Silvergruva. Under 2 dagar lever gruvan upp som den kunde tett sig på 1700-talet. Gruvdrängar sliter i sitt anletes svett medan Bergmästaren spatserar i allén tillsammans med annat fint folk från hovet. Danslag, musiker och teatersällskap underhåller, och nog kan man se Bellman (i Carl-Håkan Essmars tappning) mitt ibland dem. Den traditionella marknaden lyfter fram mat och hantverk och allén smyckas med reproduktioner utvalda bland 1700-talets mest kända konstverk direkt på träden.

Men helgen bjuder även på många andra programpunkter. En vacker, historisk ryttaruppvisning, där Therese Bjerketorp och Annika Lykta från Nådhammars Stuteri rider en kadrilj iklädda slående 1700-talsklänningar till exempel.

I gruvmuséet visas en unik utställning där gruvans miljö belyses av två kända konstnärer, men med helt olika medium. Bo Svärd ger med sina målningar beskådaren möjligheten att kliva in i hur vardagen tedde sig i gruvan för hundratals år sedan, medan den legendariska Salafotografen Sven Norling, som fyller 100 år 2013, visar sina bästa foton av gruvan.

Men det finns också ett stort utbud av aktiviteter för barn förutom chansen att träffa spöket Staffan. Det blir skattjakter, mysterier, pröva-på-aktiviteter och djur. Dessutom hålls båda dagarna kl. 14 den stora Dräktparaden för alla barn i historisk- eller sagodräkt. Alla musketörer m fl. är välkomna att delta i paraden som med pompa och ståt går genom allén med musikanter och vuxna som vill vara med. Efter fotografering vid Drottning Christinas schakt väntar en liten belöning till alla barn.

Inträdet är 60:-, men, fritt inträde för alla, vuxna och barn, som har en historisk dräkt eller folkdräkt av något slag. Nytt för i år är att entrén även inkluderar nedfärd i gruvan till 155 meters nivån och besök i gästabudssalen. Löst entrébiljett gäller båda dagarna. Flera spännande och intressanta gruvmiljöer som inte visas i normala fall kommer man ha möjlighet att besöka tillsammans med en guide 155 m. under jord, en vandring genom slingrande gruvorter och storslagna bergrum. Dessutom får man följa med Jonas Pavletic från Västerås, djupt ned i gruvan genom ett bildspel om dykning i Silvergruvan och den strapatsrika, spännande jakten efter Karl XI:s sigill.

Silvergruvans Dagar sker som ett samarbete mellan Sala Silvergruva AB och Silwerulvs Historiska Sällskap, kända från bland annat Västeråsspelen, som levandegör den svenska historien på spännande och oväntade sätt.

Program och mer info - www.silvergruvansdagar.se

PRESSBILDER Högupplösta bilder finns att ladda ned hemsidan ovan under fliken hem - pressinfo Ännu fler bilder från Silvergruvans Dagar finns i albumen på denna länk och kan även de fås högupplösta; https://www.facebook.com/historiskaevent/photos_albums

För mer information kontakta;

VD Sala Silvergruva Johan Björkman 0224 677255 ( johan.bjorkman@salasilvergruva.se ) eller Projektledare; Nicklas Silwerulv, 0730-384001 och Anna Silwerulv 070-2020238,  ( historiskaevent@live.se )

Äventyret Sala Silvergruva - en av världens bäst bevarade gruvmiljöer
Besök vår hemsida www.salasilvergruva.se så får du veta mer om alla spännande aktiviteter som vi kan erbjuda. Vi har 7 olika visningsalternativ, Bed & Breakfast, Gruvsvit, Werdshus, Gruvmuseum och en av Sveriges mest spännande höghöjdsbanor.