The Great Swedish Nature

Silvermedalj i SM i Mathantverk till Gärdsholmens Skärgårdshemman

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 12:59 CET

Gärdsholmens Skärgårdshemman erbjuder inte bara bra fiskeupplevelser och bra boende, utan är också en småskalig producent av rökt och gravad fisk. I år deltog Gärdsholmen i SM i Mathantverk och tog hem en silvermedalj för sin Kallrökta Lax.

SM i Mathantverk
Tävlingarna är ett årligen återkommande arrangemang som anordnas av Eldrimner, ett nationellt centrum för mathantverk. År 2011 var tävlingen ett samarbete med Mitt Kök på Stockholmsmässan. Tävlingsdagarna var den 10-11 november.

Tävlingen är öppen för producenter i Sverige som förädlar sina produkter småskaligt och hantverksmässigt.
Eldrimner definierar detta som en varsam förädling av i huvudsak lokala råvaror, i liten skala och ofta knuten till gården. Man arbetar utan onödiga tillsatser med naturliga processer där människan och handen är närvarande genom hela produktionskedjan. Mathantverk skapar unika produkter med smak, kvalitet och identitet som industrin inte kan ta fram. I SM får mathantverkarna, förutom chansen att tävla och kanske vinna eller placera sig bland de främsta, även möjlighet att få sina produkters styrkor och svagheter bedömda av en branschkunnig jury.

Ann Åkerman & Peter Lundgren
Gärdsholmens Skärgårdshemman
590 98 Edsbruk
Tel: 0493-401 69, 0709-622 850, 0735-31 85 13
info@gardsholmen.se
www.gardsholmen.se

The Great Swedish Nature AB - fiske, jakt och out-door-aktiviteter för konferenskunder och privata gäster.