Promosalons Sverige AB

SIMODEC 2010 mobiliserar industrivärlden

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 10:24 CET

SIMODEC 2010, den internationella mässan för skärande bearbetning, är ledande inom sin bransch. Mässan äger rum vartannat år och har, sedan 1954, varit ett måste för branschen. Om en månad, den 2 – 6 mars, går mässan av stapeln på ROCHEXPO, La Roche-sur-Foron Exhibition Centre (Haute-Savoie, Frankrike).

Årets SIMODEC planeras och arrangeras i en positiv anda, förra årets ekonomiska kris har inte påverkat mässan. Det ökande antalet anmälda företag under de senaste veckorna borgar för en mässa rik på evenemang och nyheter.

En heltäckande mässa, då de ledande företagen inom branschen kommer att närvara (Tornos, Index, DMG, Mori Seiki, Star, Biglia,  Mazak , Iemca, LNS, Staübli, m.fl.)

En exklusiv mässa, eftersom flera utställare kommer att presentera nyheter och nya produkter på SIMODEC 2010!

Dessutom, en pedagogisk mässa, eftersom SMILE (Industrial and Corporate Trade Fair) för första gången samarbetar med SIMODEC och presenterar ett företag i stor skala för närmare 2 000 gymnasieelever på 1 000 m².

SMILE: ETT FÖRETAG I FULL SKALA

Genom att återskapa ett industriföretag visar SMILE mångfalden inom industrisektorn. SMILE och SIMODEC skapar ett unikt tillfälle, i Frankrike och i hela världen, att etablera konkreta kontakter mellan industrisektorn och den senaste generationens verktyg och utrustning.

En hemsida fullmatad med praktisk information

Sedan den 15 januari är mässans hemsida laddad med praktisk information, se www.salon-simodec.com.

Hemsidan riktar sig både till utställare och besökare och ger bland annat tillgång till fri förregistrering fram till slutet av februari. Badgen skrivs ut och visas upp vid mässentrén direkt av besökaren som på så sätt undviker onödigt köande.

Ett komplett erbjudande

Med nästan 180 anmälda företag hittills presenteras maskiner och utrustning, maskinmiljö och tillhörande kringliggande sektorer som tillsammans täcker in hela branschen för skärande bearbetning.

SIMODEC 2010 kommer att kombinera all samlad teknisk begåvning för att få mässan att bli början på ett ekonomiskt uppsving både för Arve Valley och för den franska industrin som helhet.

SIMODEC I siffror

• Arrangeras vartannat sedan 1954.
  • 180 utställare, varav 20 % icke franska utställare.
  • Nära 500 varumärken.
  • 14 900 besökare år 2008, varav 15 % internationella.
  • 22 000 m² yta.

Nyheter på SIMODEC 2010

Tekniska konferenser

Initierade av C.T.DEC (Screw Cutting Technical Centre) har årets konferenser som mål att besvara konkreta frågor kring branschens tekniska omvälvningar.

• Förändring av kund-leverantörsrelationer för att förbättra en sektors konkurrenskraft: t ex bilindustrin Platform (PFA – Plate-forme Filière Automobile).
  • Hur och varför vi ska optimera SMC konkurrenskraft med LEAN strategi.
  • El-, hybrid och konventionella förbränningsmotorer i fordon: pågående förändringar.

Konferensprogrammet finns på www.salon-simodec.com

Utställarkonferenser

CRAM (regionala sjukkassan) som hanterar frågor kring yrkesrisker presenterar två konferenser. (se www.salon-simodec.com)

CYBER CAFÉ

I samarbete med ”Machines Production”- tidskriften presenterar mässan en avslappnad mötesplats med ”coffee-shop” atmosfär. Internetuppkopplade datorer finns tillgängliga för både besökare och utställare.

SIMODEC 2010, Exhibition Centre – La Roche-sur-Foron (74)

Vägbeskrivning

Bil:

• Motorväg: Paris A40 och A41 – Lyon A43 och A416 – Genève: Liane och A 410 Exit LA ROCHE-SUR-FORON-Parc des expositions.

Flyg:

Tåg:

Lokal resebyrå: SST tel. + 41 22 31 972 72 Emil: events@sstvoyages.com

Öppettider:

Kl. 9.00 – 18.30.

Fredag är mässan öppen till kl. 21.00.

Lördag stänger mässan kl. 15.00.

ENTRÉ: 25 Euros. Gratis entré mot uppvisande av inbjudningskort eller utskriven badge från www.salon-simodec.com.

Parkering: 4 Euros.

Handikappentré i Hall E.

Praktisk information och nyheter: www.salon-simodec.om

För mer information, kontakta mässans representant i Sverige: Promosalons Sverige AB www.promosalons.se Tel: 08 660 40 11 sweden@promosalons.com

Promosalons Sverige AB representerar och marknadsför ett flertal franska internationella fackmässor, inom olika sektorer såsom inredning och design, livsmedel, industri, optik, mode, skönhet, bygg m.m.