Simris Alg

Simris Alg tar in 26,5 miljoner kronor i nyemission

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2015 04:37 CET

Omega-3-bolaget Simris Alg stänger höstens riktade nyemission på rekordbeloppet 26,5 miljoner kronor. Pengarna skall användas för en utbyggnad av bolagets banbrytande algodling, samt rörelsekapital för nästkommande verksamhetsår. Flera nya större finansiärer passade på att gå in i bolaget, bland annat Förbundet Djurens Rätt.

”Jag är nästan lite chockad att vi lyckats säkra hela finansieringen för både utbyggnaden och nästa års rörelsekapital," säger bolagets grundare och VD Fredrika Gullfot. ”Nu kan vi fokusera på försäljningen, som börjar ta fart. Vi har också börjat snegla på den internationella marknaden, så vi har ett spännande år framför oss.”

Simris Alg har även beslutat om att byta bolagskategori till publikt bolag, som ett led i en planerad listning vid NASDAQ First North till våren 2016.

”Med tanke på att vi redan är 142 delägare i bolaget känns det som en självklar väg för oss,” säger Fredrika Gullfot. ”I och med det här kapitaltillskottet är tidpunkten helt rätt för att i lugn och ro förbereda bolaget för en listning.”

Simris Alg AB är ett pionjärföretag på Österlen som utvecklar hälsoprodukter från odlade alger. Bolaget grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver sedan 2012 den första kommersiella algodlingen för oljeproduktion i Sverige. Oljan är ett växtbaserat och miljövänligt alternativ till fiskolja, och marknadsförs som kosttillskott under varumärket Simris® Algae Omega-3. Simris Alg har två år i rad utsetts till ett av Sveriges 33 hetaste nya teknikföretag av Ny Teknik och Affärsvärlden, och är mångfaldigt prisbelönat inom entreprenörskap, teknik och miljö.