IP-Only

Simrishamns kommun först i Skåne att avtala med IP-Only om utbyggnad av öppet stadsnät

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2014 15:10 CET

Operatören IP-Only som äger, driver och utvecklar ett nordiskt fibernät har efter beslut i Simrishamns kommunfullmäktige den 24 februari tecknat avtal om förvärv av infrastruktur och utbyggnad av fibernät i kommunen. Nätet blir en del i IP-Onlys nationella satsning på att skapa en stark, alternativ och helt öppen fiberinfrastruktur i Sverige.

Avtalet med Simrishamns kommun ger förutsättningar för en storskalig utbyggnad i hela kommunen. Utbyggnaden omfattar både ett finmaskigt nät i tätorterna och mindre samhällen med anslutning av byalag samt fiberföreningar med öppen fiber från Simrishamns kommuns stadsnät. Öppenhet garanteras genom att IP-Only själva inte levererar tjänster till konsument i nätet utan driver en neutral plattform för konkurrerande tjänsteleverantörer.

Anders Johnsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Simrishamns kommun, kommenterar:
– Snabb och prisvärd kommunikation över öppen optisk fiber blir allt viktigare för både hushåll, offentlig verksamhet och företag. Vi har utvärderat flera modeller för att fiberansluta hela kommunen, på snabbast tid och kommit fram till att avtalet med IP-Only blir det bästa. Med tuffa delmål redan nästa år är slutmålet fiber till minst 95 % av kommunens invånare och företagare, säger Anders Johnsson(M), Kommunstyrelsens ordförande i Simrishamn.

Jimmy Andreasson, affärsområdeschef för stadsnät på IP-Only, om avtalet:
Simrishamns kommun är startskottet för vår satsning i Skåneregionen! Vi är glada över det förtroende som kommunen visat oss genom att välja oss för sin fibersatsning. Det är återigen ett kvitto på att vår modell med schysst konkurrens och verklig öppenhet är viktig och där fokus ligger på att bygga infrastrukturen för att möjliggöra bredbandstjänster till alla, både invånarna och företagen.

För ytterligare information, kontakta:Jimmy Andreasson, affärsområdeschef stadsnät IP-Only, Tel: 0731-21 22 23
e-post: jimmy.andreasson@ip-only.se

IP-Only är en etablerad leverantör av pålitliga och kraftfulla tele- och datakommunikationstjänster till företag med högt ställda krav. Grunden i verksamheten, och det vi bygger våra tjänster på, är ett eget nordiskt fibernät, renodlad modern teknik, integrerad samtrafik för telefoni samt ett antal moderna datorhallar.