Stockholmsbörsen AB

Singapore Exchange och OMX fördjupar samarbete

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 15:31 CEST

Singapore Exchange Limited (”SGX”) och OMX meddelar i dag att de stärker sitt samarbete genom att arbeta tillsammans för att leverera tekniklösningar och tjänster till Singapores finansmarknad. Det bredare samarbetet syftar till att undersöka och utvärdera möjligheter inom handel, clearing och värdepappershantering för SGX’ marknadsaktörer.

Samarbetet stödjer SGX’ pågående arbete med att förnya sin IT-infrastruktur och sina erbjudanden inom handel och clearing där målet är att öka effektiviteten och förbättra kvaliteten på tjänster för marknadsaktörer. SGX undersöker införande av marknadsplatslösningar från OMX, vilket bland annat omfattar lösningar för clearing och datadistribution.

Magnus Böcker, VD för OMX: ”Vi är verkligen glada över att kunna fördjupa relationen med SGX. Detta är ett erkännande av OMX' kompetens inom börsområdet, både som teknikleverantör till över 60 börser i 50 länder och som ägare av den nordiska börsen.”

Efter den framgångsrika utvecklingen av SGX QUEST, en integrerad handelsmotor för SGX’ värdepappers- och derivatmarknad som bygger på teknik från OMX, planerar SGX nu också att arbeta med OMX för att leverera en ny orderhanteringslösning. Denna förväntas lanseras under andra halvåret 2007. Det utvecklingsarbetet som gjorts på SGXTrade kommer att ligga till grund för den fortsatta utvecklingen. OMX avser här att arbeta tillsammans med Orc Software, en ledande leverantör av avancerad teknologi för handel och market making. Samarbetet är en del av det nyligen tecknade avtalet mellan OMX och Orc Software kring front-end lösningar.

Hsieh Fu Hua, VD för SGX: ”När vi bygger upp SGX som en bestående marknadsplats, är det oerhört viktigt att vår IT-infrastruktur och funktioner är exakt de som behövs för att kunna tillgodose efterfrågan på högre volymer och mer varierade produktegenskaper. Vi ser fram emot att kunna erbjuda integrerad åtkomst till värdepappers- och derivatmarknaden och gläds åt att vår samarbetspartner OMX delar vår vision om en konvergerande marknadsplats.”

För frågor, vänligen kontakta:
Ulrika Areskog, Communications Manager, OMX 08-405 63 76

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Via den nordiska börsen i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors, Riga, Tallinn och Vilnius kan OMX erbjuda tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. OMX’ integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för börser, clearingorganisationer, värdepapperscentraler och andra finansiella institutioner världen över. OMX är noterat på den nordiska börsen i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. Mer information finns på www.omxgroup.com.

Om Singapore Exchange Limited | Singapore Exchange Limited (SGX) är Sydostasiens första bolagiserade och integrerade värdepappers- och derivatbörs. SGX bildades 1 December 1999, efter samgåendet mellan två väletablerade finansiella institutioner - Stock Exchange of Singapore (SES) och Singapore International Monetary Exchange (SIMEX). Den 23 November 2000, blev SGX den första börsen i Sydostasien som börsnoterades. SGX-aktien är en komponent i flera index som MSCI Singapore Free Index och Straits Times Index. För mer information se www.sgx.com.
Om Orc Software | Orc Software erbjuder avancerad teknologi för handel, market making och mäkleri. Den avancerade plattformen ger direktaccess till över 100 marknader och möjligheter att handla flera olika tillgångsklasser. Med Orc-teknologin kan kunderna hitta fler handelsmöjligheter, utveckla mer komplexa handelsstrategier och skapa högre vinster på varje transaktion. Över 200 kunder i 24 länder förlitar sig på Orc Softwares teknologi, inklusive investmentbanker, trading- och market makingfirmor, mäklarhus, institutionella investerare och hedgefonder. Orc Software grundades 1987 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Företaget har över 200 anställda på 16 kontor i 13 länder och är noterat på den nordiska börsen i Stockholm. För mer information se www.orcsoftware.com.