SIPGear certifierade av snom

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 23:55 CEST

snom och SIPGear inleder samarbete
Med certifieringen av SIPGear iPBX så lägger snom till ännu en funktionsrik och prisvärd IP PBX till sin portfölj. SIPGear och snom träffades första gången på VON mässan i Stockholm 2007, och de två företagen startade samarbetet första gången 2007 med ett gemensamt projekt med implementation av snom IP-telefoner på det svenska förlaget Direktpress AB. De två företagen planerar att samarbeta ytterligare i framtiden både inom affärsutveckling och teknisk integration och göra det enklare för kunderna att installera och underhålla snom telefoner kopplade mot SIPGear iPBX.

"Vi är glada att ha med SIPGear, en av Sveriges ledande telekommunikations-  företag, i snoms partnerprogram. SIPGear iPBX har uppnått full certifiering i  tester och utvärderingar och är redo att distribueras med snoms portfölj av SIP IP-telefoner", säger Dr Michael Knieling Executive VP av Marknadsföring och försäljning. "Den gemensamma snom-SIPGear lösningen är idealisk för företag som behöver en IP telefoni-lösning som erbjuder enkelhet, hög funktionalitet och användarvänlighet. "

snom s 3xx serien (snom 300, 320, 360 och 370) är branschens främsta, företagstelefoner som bygger på öppna standarden, SIP. snom IP-telefoner har en tilltalande design och stil med stora högupplösta
bildskärm, programmerbara funktionstangenter och passar även för avancerade verksamheter som kräver hög funktionalitet. snom m3 IP DECT är bolagets första sladdlösa telefon som erbjuder en optimal VoIP kommunikationssystem för hemmakontor, SMB eller medelstora företag. Den nya bärbara VoIP-telefon erbjuder hög funktionalitet tillsammans med en elegant design och avancerad bra att ljudkvaliteté. Sedan bolagets start 1996 har snom varit en ledande förespråkare av öppna standarder och är kompatibla med det bredaste sortimentet av IP-telefoni plattformar. snom telefoner kan också erbjuda omfattande VoIP-säkerhet inklusive stöd för TLS och SRTP protokoll och VPN-funktioner. SIP telefoner kan stödja flera ljudenheter samtidigt, exempelvis headset, hands-free och "Power over Ethernet".

"Snom är en ledande utvecklare av avancerade, intelligenta VoIP handset och vi anser kombinationen av SIPGear's iPBX täta integration med snom SIP-telefoner ger både små och medelstora företag och större företagskunder ett funktionsrikt, tillförlitliga och prisvärt telefonisystem som ger kunderna ett avancerat IP-telefonisystem med överlägsen användarvänlighet, säger Annika Stenbom, Marknadschef på SIPGear. "Certifieringen framhåller att vår gemensamma lösning är fullt testad och klar för installation och användning av alla företag, stora som små."

SIPGear's iPBX finns i fyra olika modeller, SG10, SG30, SG100 och SG250, från tio till 250 användare per PBX som också kan kopplas ihop som en stor växel var som helst i världen. Alla fyra innehåller samma höga standardfunktionalitet med t.ex. auto attendant, IVR, ACD, LCR, CDR, Unified Messaging, röstmeddelande, fjärranvändare och hänvisning med talsvar osv. Det finns också tilläggsmoduler såsom Mobile Extension som gör det möjligt för en anställd att använda sin mobiltelefon som anknytning, TAPI för att ringa från adressböcker som i t.ex. MS Outlook eller annat TAPI kompatibelt CRM-system. För avancerad och anpassad funktionalitet erbjuder SIPGear en Scripting modul där företaget kan integrera sin iPBX i sin andra affärsapplikationer genom att skriva script som samverkar med andra datasystem i företaget. Till exempel att placera inkommande samtal i speciella köer genom att identifiera inkommande nummer i externa databaser eller när anställda loggar in på en ACD-kö i snom telefonen så skriver scriptet in användaren även i personalsystemets databas.

Om snom

snom Technology AG utvecklar och tillverkar Voice-over-IP (VoIP) telefoner och närstående utrustning baserade på IETF och den öppna standarden SIP (Session Initiation Protocol). snom är erkända för sin höga kvalitet och anpassningsbara och kostnadseffektiva affärslösningar. snoms telefonmodeller använder samtliga samma programvara vilket gör det enklare för användare att ladda ner uppdateringar och nya funktioner. Snom grundades 1996 med kontor i Berlin, och North Andover, MA, USA samt Wuxi i Kina, huvudkontoret ligger i Berlin. Företaget är inne på sin tredje generations SIP- telefoner. snom har auktoriserade återförsäljare och partners i Europa, Sydamerika, Asien-Pac, Afrika och Australien. För mer information om snom, besök vår webbplats på www.snom.com.

Om SIPGear

SIPGear AB är ett svenskt företag som bildades 2005 med affärsidén att utveckla och erbjuda marknadens mest prisvärda och användarvänliga IP-telefonväxel till små och medelstora företag. Bolaget ägs av företagsledningen och riskkapitalbolagen AOB Förvaltning AB samt TAMT AB. Personalen har mångårig och gedigen erfarenhet av utveckling och försäljning av tele- och datakommunikationslösningar. SIPGear samarbetar med såväl lokala operatörer, installatörer och Internetleverantörer som marknadsledande partners, t ex Relacom för installation och support och Tele2, för Internet, ip-telefoni och mobil-trafik.

Presskontakt:
Annika Stenbom
annika.stenbom @ sipgear.com
wwww.sipgear.com

snom technology AG
Christian Baier
Heike Cantzler
Tel.: +49 30 39833-106
Baier@snom.de
heike.cantzler@snom.de

Amy Redhead
Aspectus PR on behalf of snom