Saab

Sir Richard Branson ger grönt ljus till Saab BioPower

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 17:23 CET

Flytta på er fossilbränslen, er tid är ute! – så ungefär löd budskapet när superentreprenören, Englands mest högprofilerade affärsman, Sir Richard Branson, tog emot leveransen av sin Saab 9-5 BioPower.

Sir Richards byte till Saab 9-5 BioPower som drivs med miljövänlig och förnyelsebar E85 (framställd av jordbruksprodukter) understryker Virgin-chefens starka engagemang i arbetet med att bekämpa vår tids kanske största utmaning, den globala uppvärmningen.

När han tog emot nycklarna till sin nya bil gjorde han följande uttalande:

-Jag är övertygad om att biobränslen är vägen framåt, både för bilen och för flygindustrin, en vision jag delar med Saab. Det är hög tid att flexifuel-bilar som Saab BioPower får samma förmåner som andra miljöbilar i England, som t ex undantag från trängselavgifterna i London.

Han fortsatte: -För tillfället framställs bioetanol av diverse jordbruksprodukter medan vi i framtiden kommer att få se en tillverkning som domineras av produktion från cellulosamaterial som t ex träflis, då får vi det ultimata biobränslet.

Tidigare i år tillkännagav Virgin Group att all vinst och all avkastning de kommande tio åren från gruppens världsomspännande transportföretag, som Virgin Atlantic och Virgin Trains i Storbritannien, ska investeras i produktion av förnyelsebara bränslen. Investeringarna förväntas uppgå till motsvarande 1,6 miljarder pund. Virgin Fuels är ett av de bolag som ska förvalta pengarna och man har redan gjort investeringar i produktion av bioetanol samt kommer att bedriva forskning och utveckling inom alternativa bränslen för transportsektorn, inklusive bioetanol och alternativa bränslen för flyget. Sir Richards nya bil kommer att vara stripad med logotyperna både för Virgin Fuels och Saab BioPower.

Bilder kan hämtas via: media.saab.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com