E.ON Sverige AB

Sirpa Franzén ny presschef på E.ON

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 10:41 CEST

I september tillträder Sirpa Franzén som ny presschef för E.ON Sverige och kommer att ansvara för bolagets svenska pressarbete i avdelningen Corporate Communication and Public Affairs. Hon kommer närmast från presschefsrollen på Säkerhetspolisen.

– E.ON och energimarknaden befinner sig i en stor omställning där nya kundlösningar blir alltmer viktiga för den framtida energiförsörjningen. Vi har påbörjat en resa mot ett förnybart Sverige och med detta behöver vi också bygga upp nya kompetenser inom kommunikationsområdet. Sirpa kommer med sina erfarenheter att kunna bidra på ett mycket positivt sätt till nya och E.ON och därmed också alla våra kunder och andra intressenter, säger Yvonne Borg, kommunikationsdirektör på E.ON.

Sirpa har lång erfarenhet av att utveckla press- och PR-arbete i stora organisationer såsom Regeringskansliet och Försvarsmakten och senast från presschefsrollen på Säkerhetspolisen där hon ansvarat för pressarbete, kriskommunikation och lanseringen av Säpo på Twitter.

– Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat Sirpa med sina erfarenheter från kommunikation och förändringsarbete i samhällsviktiga verksamheter. Hon kan långsiktigt stärka och bredda vår kommunikation och PR såväl som vår kriskommunikation, säger Ann-Nina Finne, Head of Corporate Communication & Public Affairs.

– Jag är verkligt glad över att få jobba på E.ON i en spännande tid som är full av goda och hållbara möjligheter för energibranschen. För mig är det viktigt med grundläggande värden i en verksamhet och E.ON har ett särskilt starkt förändrings- och utvecklingsarbete som det känns extra bra att få bli en del av säger Sirpa Franzén.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar i svensk energidistribution och förnybar produktion, i utvecklingsprojekt inom hållbara städer, transporter och kundlösningar.