Riksförbundet Unga Musikanter

Sirqus Alfon besöker Västerås den 22 maj!

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 14:49 CEST

De omtalade cirkusartisterna Sirqus Alfon besöker Västerås den 22 maj kl 18:00 för att göra en show på Stora Torget i samband med MusikRUM Västerås. Sirqus Alfon grundades 1997 och har turnerat runt om i världen bland annat i Kina, Palestina och New York, och har samarbetat med Riksteatern, Cirkus Cirkör och Clowner utan Gränser.

Sirqus Alfon kommer att bjuda på en oförglömlig show med saker som akrobatik, jonglering, videoframställning, musik, förställning, komedi, lek och mycket mer.

MusikRUM Västerås kommer att pågå den 21-24 maj i centrala Västerås. Vi räknar med att cirka 2 000 ungdomar från hela landet samlas i Västerås, för att spela, umgås, mötas i musiken och inspireras. 200 konserter kommer att genomföras under helgen, av deltagarna själva såklart men också av gästartister. Det bästa av allt är att alla konserter är gratis för besökare. Festivalen inriktar sig på blåsorkestrar, stråkorkestrar, symfoniorkestrar, körer, ensembler, dans och drill, solister och pianister men alla som sysslar med någon kulturverksamhet är välkomna.

Riksförbundet Unga Musikanter, RUM, är en ideell organisation för ungdomar i åldrarna 7-25 år som spelar ett instrument, sjunger, dansar, drillar eller spelar teater. RUM har 40 000 medlemmar, främst på musik- och kulturskolor, men även fristående föreningar. I RUM:s verksamhet, som sker lokalt, regionalt och nationellt, ingår till exempel kurser i musik och demokrati för unga, läger och festivaler.

För kontakt och mer information: www.rum.se/festival
Projektledare: Linn Karlsson
Mail: linn.karlsson@rum.se