SIS, Swedish Standards Institute

SIS lanserar ny online-tjänst för material

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 14:18 CEST

I dag lanserar SIS Förlag AB en ny online-tjänst för de som jobbar med metalliska material inom konstruktion, produktion och inköp. Med hjälp av den nya tjänsten,
Materialnyckeln online, kan du snabbt och enkelt få information om material, Europastandarder, sammansättning, hållfasthet och även hitta jämförbara och kompletterande material. Tjänsten har tagits fram genom ett samarbete mellan SIS Förlag AB och SIS, Swedish Standards Institute.
– Den nya tjänsten är ett bra hjälpmedel för dem som arbetar med metalliska material inom konstruktion, inköp och produktion, inom verkstads-, metall- och processindustrin. Men även andra grupper som myndigheter och konsulter har nytta av produkten, säger Christer Karlsson, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.
Materialnyckeln är sedan tidigare en populär handbok och CD. Den nya tjänsten är en vidareutveckling av dessa två. Tjänsten är enkel att navigera i, och användbar när man vill
göra jämförelser mellan svenska och utländska material. Man kan även beställa och abonnera på standarder, eller söka information om material. Sökningar kan också göras på
egenskaper, hållfasthet, sammansättning och på både aktuella och indragna standarder.
– Tjänsten innebär utökad service, eftersom användaren nu slipper administrera, och enkelt själv kan sammanställa valda delar av den information man sökt fram i ett datablad. Detta
blad kan man vid behov skicka vidare internt eller externt. Materialnyckeln online kommer att utvecklas och uppdateras löpande, vilket gör att användaren alltid får tillgång till snabba
uppdateringar och aktuell information, fortsätter Christer Karlsson.
Handboken kommer att finnas kvar, men CD:n försvinner i samband med att onlinetjänsten nu lanseras. Kunden betalar 2 495 kr exkl. moms och prenumererar då på
Materialnyckeln online under ett års tid via SIS Förlags bokhandel. På sis.se finns en demo-version för de som vill prova tjänsten.

För ytterligare information:
Christer Karlsson, projektledare SIS, tfn: 08-555 521 40, christer.karlsson@sis.se
Victoria Jonsson, presskontakt SIS, tfn: 08-555 520 97, victoria.jonsson@sis.se
Per Norstedt, försäljningschef SIS Förlag AB, tfn: 08-555 523 23, per.norstedt@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i
standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad.
Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare.
SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka
MSEK 200 och har 155 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna
CEN (europeisk) och ISO (global).