Leva

Sista chansen att nominera till Leva Bättre-priset

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 15:02 CEST

Senast den 20 oktober vill tidningen Leva ha nomineringar till Leva Bättre-priset. I juryn för valet av Årets Eldsjäl, Årets Överraskning, Årets Blåslampa och Årets medvetna val sitter bland annat Rune Kalf Hansen, Mia Törnblom och Malin Berghagen.

Leva Bättre-priset delas ut av tidningen Leva för tredje året i rad under en galaceremoni 13 november på Clarion Hotel i Stockholm. Nomineringarna till prisets fyra olika kategorier tas emot fram till och med 20 oktober.

Årets Leva Bättre-jury består i år av Rune Kalf-Hansen - ekokocken och miljödebattören som vann priset förra året, Mia Törnblom - vägledare och författare, hälsoprofilen och bloggaren Malin Berghagen, prästen och författaren Olle Carlsson, jämställdhetsexperten Ingemar Gens samt Levas redaktion. Juryns ordförande är Catharina Hansson, chefredaktör Leva.

Leva Bättre-prisets syfte är att uppmuntra hållbarhet för både människor och miljö. Därför uppmärksammar priset både insatser för hälsa, miljö och socialt engagemang. Priset delas ut i fyra kategorier;
1. Årets medvetna val
- En väl genomförd företagsfilosofi, en organisation som gör skillnad, en produkt som verkligen gör världen bättre.
2. Årets blåslampa
- Organisation, företag eller enskild person som väcker debatt.
3. Årets överraskning
- Organisation, företag eller enskild person som har genomfört en stor förändring eller utveckling. Eller en nykomling eller förnyare.
4. Årets eldsjäl
- En enskild person med engagemang och passion

Vem som helst kan vara med och uppmärksamma de goda exemplen, de goda initiativen, det hållbara ledarskapet. Förslag till nominering anmäls på www.levabattre.se tillsammans med en motivering som anger vem, vad, hur och varför.

Förra året vann Petra Vadström i kategorin Årets medvetna val för sin uppfinning Solvatten, en enkel, kostnadseffektiv vattenrenare som drivs med solenergi. Therese Eriksson, grundare av föreningen Maskrosbarn som stödjer unga med missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar, vann priset som Årets eldsjäl. Rune Kalf Hansen blev utsedd till Årets blåslampa för sin kompromisslösa inställning till närodlad och ekologisk mat. Och slutligen Stefan Billing, Årets överraskning, Ica-handlaren som anställt en kock och började sälja färdiglagad lunchmat istället för att slänga matvaror som var på väg mot sista förbrukningsdatum.
–    Nu är vi uppe i fyra-fem rätter och dryga 400 portioner om dagen, så jag har fått anställa ytterligare en kock och en kallskänka, rapporterar Stefan Billing och berättar att flera andra Icahandlare i Skånetrakten har hakat på hans idé att ta tillvara på maten som annars bara slängs.

-----------------------

[BILDER FÖR FRI PUBLICERING PÅ HYPERLINK finns på
http:// www.leva.nu/galapress]

För mer information:
Tidningen Leva:
Chefredaktör Catharina Hansson, 0708-17 37 31 catharina.hansson@leva.nu
Pressansvarig: Sara Hammarkrantz, 0708-12 55 11, sara.hammarkrantz@leva.nu

Tidningen Leva är ett månadsmagasin som utkommer 11 gånger om året.
Leva samlar spännande inspiratörer och handfasta verktyg om arbetsliv,
personlig utveckling och relationer . Tidningen vill medverka till att läsarna
kan leva sitt bästa liv, värna om sig själva, varandra och miljön. Tidningen ges
ut av Forma Publishing Group. www.leva.nu