Dunkers Kulturhus

Sista chansen att se konstnären Mark Dion på Dunkers Kulturhus

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2007 08:46 CEST

Mark Dion är ett av de stora namnen på den internationella konstscenen idag. På Dunkers Kulturhus visas just nu hans utställning The Natural History of the Museum/Museets Naturalhistoria fram till den 26 augusti. Detta är första gången som Mark Dion visas i ett större sammanhang i Sverige.

Om konstnären

Mark Dion är erkänd världen över för sitt nyskapande och underhållande arbete kring natur, museer och museala föremål. I sin konst lyfter han fram de bakomliggande processer och dolda maktstrukturer som styr vår kunskapsproduktion och, i förlängningen hur vi uppfattar andra kulturer och världen omkring oss. Mark Dion tillhör en generation konstnärer som inte räds sitt sociala ansvar och som ofta har en folkbildande ton i sina verk. Han är aldrig predikande utan använder gärna humor för att visa en företeelses både positiva och negativa sidor och hans verk fungerar som konstruktiv kritik åt både vetenskapen och konsten. Mark Dion har själv sagt att en stor del av hans skapande handlar om att undergräva auktoriteten hos dessa två institutioner.

Mark Dion är född 1961 i New Bedford, Massachusetts. Han bor i New York och har världen som arbetsplats. Han har bl a haft utställningar på Akademie Der Bildenden Kunst (Wien), Museum of Modern Art (New York), Tate Modern, The Thames Dig (London) och var 1997 representerad i Nordiska Paviljongen på Venedigbiennalen.

Om utställningen

På det sätt som blivit hans signum, har Mark Dion – tillsammans med Dana Sherwood och personal från Kulturmagasinet (Helsingborgs Museer) – noggrant och systematiskt gått igenom Helsingborgs Museers samling. Tillsammans med ca 20 egna installationer och ett stort antal teckningar, böcker, collage, akvareller, och några korta videofilmer visar han en stor platsspecifik installation med ett urval ur Helsingborgs kultur- och naturhistoriska samlingar.

I The Natural History of the Museum/Museets Naturalhistoria utnyttjar Mark Dion den oantastbara och auktoritära roll som museer åtnjutit i nästan tvåhundra år. Han gör det genom att ta den till sig, öppna upp, dekonstruera och omskapa den. Därigenom lyfter han fram det annars dolda och ger publiken en möjlighet att se på utställningar med nya ögon. Samtidigt är Mark Dions verk en källa till kunskap, underhållning och spännande visuella upplevelser.

Utställningen är ett samarbete mellan Carré d’Art Musée d’Art contemporain, Nîmes, Dunkers Kulturhus, Helsingborg, Kulturmagasinet, Helsingborg och Seedamm Kulturzentrum, Pfäffikon i Schweiz.

Mark Dion

The Natural History of the Museum / Museets naturalhistoria

Utställningsperiod: 26 maj–26 augusti 2007

Mer info: Magnus Jensner, 1:e konstintendent Dunkers Kulturhus +46(0)42 10 45 08