Dunkers Kulturhus

SISTA CHANSEN ATT SE PRISBELÖNADE FOTOUTSTÄLLNINGEN BEFORE THE DARKNESS - PER BAK JENSEN

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2009 16:52 CEST

Utställningen pågår t.o.m. 3 maj 2009 på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Per Bak Jensen omtalas som en av Nordens mest framstående fotografer. På Dunkers kulturhus visas hans första utställning i Sverige - BEFORE THE DARKNESS. I dag blev det klart att Statens Kunstfond i Danmark premierar Per Bak Jensen just för denna utställning. För dem som inte hunnit se Before the Darkness gäller det att skynda sig, söndag den 3 maj är sista dagen. På lördag den 2/5 kl 15 och söndag 3/5 kl 15 kan man dessutom gå en guidad visning.

Statens Kunstfond premierar Before the Darkness

Statens Kunstfonds Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg har beslutat at premiera utställningen "Before the Darkness" med följande motivering:

"Fotografen Per Bak Jensen har foldet sit værk ud på en stort anlagt retrospektiv udstilling "Before the Darkness" i Dunkers kulturhus i Helsingborg. Udstillingen sammenfatter og bringer tidligere og nye værker i spil på en smuk måde. Der er således en progression fra det mindste til det største både i format og motivvalg, når det gælder den danske mesterfotograf.

Med "Before the Darkness" har beskueren muligheder for at finde usete vinkler på den genkendelige verden takket være Per Bak Jensens mellemkomst. For dette view præmieres Per Bak Jensen med 50.000 kr af Statens Kunstfonds Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg."

Mer om utställningen

Per Bak Jensen har i sitt fotografi strävat efter att fånga platsens särskilda karaktär, dels i det enskilda fotografiet, dels genom att skildra olika platser och vad som gör dem specifika. Detta har fört honom till en rad platser runt om i världen från vilka han skapat serier av fotografier. Man kan i hans bilder skönja rötter i nordiskt måleri och i det internationella fotografiets utveckling under de senaste åren, särskilt i det stora formatet och den tekniska precisionen.

Before the Darkness är den första utställningen med Per Bak Jensen i Sverige. Den omfattar allt ifrån hans tidigaste försök på zoo i Köpenhamn till de senaste monumentala fotografierna tagna på Island sommaren 2008. Han är född 1949 och är verksam som lärare på Kungliga Konstakademin i den danska huvudstaden sedan många år. Han finns representerad på bl a MoMA och Metropolitan Museum i New York, Bibliothéque Nationale i Paris och på Statens Museum för Kunst i Köpenhamn. Utställningen ingår i Skånes fotobiennal Fotografi i Fokus.

Till utställningen publiceras en rikt illustrerad katalog som förutom fördjupande texter också innehåller nyskriven poesi av den danske författaren Morten Søndergaard. Har du inte möjlighet att komma till pressvisningen men är intresserad av att anmäla eller recensera katalogen går det bra att beställa ett ex.

BEFORE THE DARKNESS - Per Bak Jensen

Utställningsperiod: 31 januari-3 maj 2009

Guidade visningar: lördag den 2/5 kl 15 och söndag 3/5 kl 15
Mer info: Lena Wilhelmsson, utställningsproducent Dunkers kulturhus, tfn 042-107575,lena.wilhelmsson@helsingborg.se. Per Bak Jensen, fotograf, +45 21 49 47 93, Inger Krog,Kunstfaglig medarbejder, Kunststyrelsen Danmark + 45 33 74 45 30 ingerk@kunst.dk