Spotpix AB

Sista chansen att träffa personerna och hästarna från filmen "Hästmannen"

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 21:27 CEST

Sista dagen med ”Hästmannen” och hans hästar? Sön 26 Sep

För att Stig-Anders ska få behålla sina hästar är det viktigare nu än någonsin att vi tillsammans visar vårt stöd vid en massiv manifestation. Alla är välkomna såväl gamla som unga! Detta kan bli sista gången vi får uppleva hela gänget från filmen ”Hästmannen”. Stig-Anders, ”Madde”, och, Peter som återförenas på nytt! Detta är första gången sedan 2006 den berömda trion samlas och det här kan tragiskt nog vara sista gången på grund av myndigheternas överförmynderi och brist på känsla för den lilla människan och avsaknaden på helhetssyn där man inte driver sitt jordbruk enligt moderna, rationella metoder. Vi vägrar in i det sista att verkligen tro att det är så!

Peter Gerdehag som träffade Stig-Anders 1990 och är mannen bakom succéfilmen  Hästmannen och boken med samma namn som skildrar Stig-Anders på ett unikt sätt. Peter är en av dem som känner Stig-Anders bäst. Peter kommer att belysa problematiken mellan hästmannen och krocken med den moderna livsstilen. Hästmannens nuvarande belägenhet har visat sig vara ett vanligt fenomen på landsbygden i Sverige. -Massor av djurägare känner sig hotade och förföljda, säger Peter Gerdehag. Vittnesmålen de senaste veckorna är förfärande många. Peter kommer kortfattat att berätta lite om sina erfarenheter och hur han kommer att belysa detta i framtiden. Peter Gerdehag visar även upp några bilder från sina år tillsammans med Hästmannen i stallet.

Lennart Gustavsson har dokumenterat Stig-Anders i Råskog sedan tidigt 90-tal. Från början var han inriktad på jordbruksbilder samt hästarna men med åren har intresset för Stig-Anders liv speglat hans bilder alltmer. Lennart och Stig-Anders är goda vänner sedan många år och Lennart har hjälpt Stig-Anders som stöd många gånger. Lennart är även Stig-Anders privata elektriker. -Lennart säger att Stig-Anders är den mest godhjärtade personen han träffat på i livet. -Stig-Anders har aldrig visat avundsjuka för andra trots sin svåra situation, säger han. Lennart kommer att dela med sig av sina upp-

levelser med ”Hästmannen”.

Vi som står bakom ”sista dagen med Hästmannen och hans hästar?” är:

Stig-Anders Svensson alias ”Hästmannen”med hela Svenska folket! Peter Gerdehag (Fotograf och skapare av Hästmannen), ”Madde” (från filmen Hästmannen), Lennart Gustavsson (dokumentär stillbildsfotograf), Daniel Eliasson (Pressfotograf),Morgan Karlsson (Fotograf), Jeanette Malmsten (Skribent), Birgitta (Syster till Stig-Anders), samt ”lumparkompisar” och andra vänner till Stig-Anders!

-”Alla bilder som jag fått ta del av genom åren, är en liten tröst för mig att återgå till säger Stig-Anders”.

Vi kommer även att få se och träffa Stig-Anders när han arbetar i olika typer av hästredskap.(Timmerkörning)(Slåttermaskin)(Hövändare)(Hästräfsa). Även de som är intresserade får gärna vara med. Olika maskiner tas fram. Stig-Anders visar även hur man gör en hässja tillsammans med hugade besökare.

Bra att ta med lista:

Oömma kläder för de som önskar, matsäck, paraply, regnkläder, stövlar för de som vill gå utanför vägen.

Ta tillfället i akt och se ”Hästmannen” tillsammans med sina älskade flickor. Detta kan vara sista gången någonsin och en stor kulturpersonlighet kan komma att gå i graven, missa det inte! Ju fler vi blir, desto större chans att vi får behålla denna unika kulturpersonlighet.

Alla är hjärtligt välkomna till Stig-Anders Svensson ”Hästmannen” Söndagen den 26 September klockan 12:00. Vi måste hjälpas åt att sprida denna information till så många som möjligt. Det gäller faktiskt en unik medmänniskas liv. Din medverkan kan verkligen betyda något stort.

Daniel Eliasson tel: 0735-004466 (daniel@spotpix.se)

Peter Gerdehag tel: 0703-571744

Jeanette Malmsten: 0760-438044 (jeanette.malmsten@spotpix.se)

Lennart Gustavsson: 0706-250101 (natur.dokumentarbild@telia.com)

Vägbeskrivning: Från Aneby-Eksjö ta av vänster mot Råskog, kör därefter vägen till T-kors, ta vänster, kör 3-400m tills du kommer till en liten by, mitt i byn bor Stig-Anders! Du är framme i Råskog hos "Hästmannen"!