Honda Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 11:35 CEST

Honda Sverige
Press Information 5 oktober 2005
För mer information kontakta:
Carina Prodenius Wihlborg 040-38 07 08, 0736-99 07 08, carina.prodenius@honda-eu.com

Det sista exemplaret av framgångsrika Honda Civic Type-R har nu rullat ut från produktionslinjen i Swindon. Över 35 000 bilar av denna modell har byggts vid anläggningen.

Civic-modeller tillverkas i mer än 10 fabriker världen runt. Civic Type-R har haft en särställning som den speciella bil den är och sedan 2001 endast tillverkats av Honda i England.

Civic Type-R har varit trendgivande för bilar i den så kallade GTI-klassen. Den var först med att utrustas med en 200 hk (147 kW) motor. Civic Type-R har toppat flera listor alltsedan lanseringen. Bilmagasinet What Car? utnämnde den till "Hot Hatch Of The Year" tre år i rad mellan 2002 och 2004, BBC Top Gear gav den titeln "Best Hot Hatch 2002" och Auto Express "Best Sporting Car 2003".

Den varvvilliga 2.0 DOHC-motorn utvecklar mäktiga 200 hk vid 7 400 varv/min och VTEC-motorn 100 hk per liter, utan turboladdare. Tillsammans med den tätväxlade manuella växellådan med 6 växlar kan Civic Type-R uppvisa en acceleration på 0­100 på 6,8 sekunder och en toppfart på 240 km/tim.

Under de senaste fyra åren har flera uppdateringar presenterats, som till exempel blinkers på ytterbackspeglarna, och ett lättare svänghjul som kortade accelerationen 0­100 med 0,2 sekunder. Kultstämpeln som följt bilen från lanseringen har gett den ett högt andrahandsvärde.

Civic Type-R har varit en försäljningssuccé för Honda ­ allt som allt har 35 190 bilar tillverkats och sålts, 18 033 i England, 12 422 i övriga Europa och 4 735 i Japan. Som ett mått på framgången kan nämnas att Honda kalkylerade med en försäljning i England på 1 500 bilar per år: försäljningssiffrorna överträffade prognoserna mer än fyra gånger och bilen har varit en trogen favorit bland både bilentusiaster och motorskribenter.

Det sista exemplaret, i Nighthawk Black, tillverkades för en brittisk kund med leverans nästa vecka.

En helt ny generation av Civic Type-R är snart i antågande. Den kommer att premiärvisas under bilsalongen i Genevé våren 2006.

Fotnot: Honda of the UK Manufacturing Ltd startade tillverkningen 1992 och har nu totalt 3 800 anställda. Förra året uppgick tillverkningen till mer än 193 000 bilar ­ Civic och CR-V i 3-dörrars- eller 5-dörrarsmodell.

Bilder fria för publicering finns på: www.honda.se/bil/press
användarnamn: honda1
lösenord: honda1