Posten AB

Sista datum för paket, brev och kort utanför Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 11:14 CET

Inför julen vill många skicka en hälsning till släktingar och vänner som inte bor i Sverige. För länder inom EU går det att posta julhälsningar ända fram till den 17 december. För de flesta andra länder gäller det att skicka paket, brev och kort i början av december.

När man skickar paket bör man vara noggrann med paketeringen. Detta gäller särskilt vid längre transporter. Ett bra tips är att packa två paket - ett innerpaket och ett yttre skal. Det yttre skalet ska vara hårt och tåligt.

Mer information och fler tips på hur man bäst förpackar paket finns på www.posten.se. Det går också bra att fråga hos Postens kundtjänst på telefonnummer 020-23 22 21.

Brev och paket till utlandet Posta senast
Paket till övriga världen 1 december
Paket till Europa 8 december
Julkort och brev till övriga världen 11 december
Julkort och brev till övriga Europa 15 december
Julkort och brev till EU-länder samt Island, Norge och Schweiz 17 december

För mer information, kontakta:
Postens presstjänst, 08-23 10 10 eller press@posten.se

Under julen jobbar Posten för högtryck. I december delar våra 1 600 paketombud ut cirka 1,3 miljoner paket till de svenska hushållen. Förutom paket skickar svenskarna cirka 44 miljoner julhälsningar och de 3 800 ombuden säljer mer än 40 miljoner julfrimärken. Posten ser också till att Tomten svarar på de över 200 000 hälsningar han får från barn i Sverige och övriga världen.

Besök oss gärna på www.posten.se